PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe z výchovy ke zdraví - náslechová s reflexí - OPNY4P013A
Anglický název: Practice of Education towards Health with Reflection - School Observation
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Korekvizity : OPNY4P012A
Je korekvizitou pro: OPNY4P012A
Je prerekvizitou pro: OPNY4P023A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (16.09.2019)
Studenti navštěvují fakultní základní školy pod vedením oborového didaktika a analyzují vyučovací proces z pohledu vybraných problémů oborové didaktiky výchovy ke zdraví. Zainteresované pozorování vede studenty k reflexi didaktického působení učitele a jeho vysvětlení na základě pedagogické, didaktické a psychologické teorie. V návaznosti na odborné disciplíny se studenti účastní odborných stáží v zařízeních, která poskytují odbornou pomoc zdravotnickou, sociální, poradenskou, diagnostickou, a to především dětem a mládeži. Cílem předmětu je umožnit stáže na vybraných pracovištích. V závěru předmětu jsou zpracovávány absolventské studijní zprávy. Cíl předmětu: Studenti aplikují do praxe schéma výuky založené na principu spojení teorie s praxí. Studenti reflektují zainteresovaného pozorování v hodinách výchovy ke zdraví vybraných fakultních učitelů. Přehled výukových témat: 1. Výběr školy, seznámení s fakultní základní školou a školním vzdělávacím programem. 2. Vymezení klíčových jevů a činností, které rozhodujícím způsobem ovlivňují výsledky práce učitele a žáků, pro vlastní pozorování. 3. Hospitace ve výuce, srovnáváním výsledků práce různých vyučujících či jednoho vyučujícího v různých třídách. 4. Analýza hospitačních záznamů, propojení teorie s praxí. 5. Vlastní reflexe praxe. 6. Tvorba částí oborového portfolia.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (31.08.2021)

Předmět má 2 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 3 hodiny, práce se studijními materiály (za celý semestr) 3 hodiny, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 4 hodiny. Seminární práce 11 hodin. Příprava na zápočet 3 hodiny.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.09.2019)

FIALOVÁ, H. a kol. (2004). Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Masarykova univerzita.

HALIŠKA, J. (2007). K některým problémům výchovy a vzdělávání žáků. Praha: NIDV.

 KALHOUS, Z., OBST, O. & a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

MAŇÁK, J., & ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.

VALIŠOVÁ, A. a kol., (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK