PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví - OPNY4P012A
Anglický název: Introduction to Didactics of Education towards Health
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Korekvizity : OPNY4P013A
Je korekvizitou pro: OPNY4P011A, OPNY4P013A
Je prerekvizitou pro: OPNY4Y043A, OPNY4P022A, OPNY4P023A, OPNY4P021A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (12.09.2023)
Předmět uvádí do problematiky oborové didaktiky výchovy ke zdraví a bezpečí a prohlubuje znalosti oborové didaktiky. Zaměřuje se na otázky plánování výuky a přípravy učitele na vyučování. Předmět uvádí studenty do problematiky implementace problematiky zdraví a bezpečí do školního vzdělávacího programu základní školy. Důraz je kladen na didaktická specifika druhého stupně základní školy. Cíl předmětu: Studenti aplikují znalosti oborové didaktiky zaměřené na sekundární vzdělávání v oblasti plánování výuky pro souvislou oborovou praxi. Přehled výukových témat: 1. Systém kurikulárních dokumentů, vymezení RVP pro základní vzdělávání. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP. 2. Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. 3. Praktické a emocionální potřeby žáků. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výsledků učení. 4. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků. Praktické a emocionální potřeby žáků. 5. Formy a metody výuky ve výchově ke zdraví. 6. Vyučovací hodina výchovy ke zdraví. Struktura vyučovací hodiny, plánování výuky. 7. Problematika hodnocení efektivity výuky, specifika pro obor výchova ke zdraví.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (12.09.2023)

Cílem předmětu je rozvíjení kompetenčního rámce učitele  oboru výchova ke zdraví na základě  práce s obdornou literaturou a plněním  dílčích didaktických úkolů.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 18 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 13 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 25 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (12.09.2023)

MARÁDOVÁ,E. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2020) Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí. Praha,Pedf UK 

VALIŠOVÁ,A. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021) Obecná didkatika v příkladech a cvičeních. Praha, Grada

BELZ, H. & SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.

KALHOUST, Z.& OBST, O. (2012). Školní didaktika. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z. & VALIŠOVÁ, A. (2009). Analýza vyučování. Praha, Grada.

MAŇÁK, J.& ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

MARÁDOVÁ, E. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

PASCH, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (12.09.2023)

Vypracování všech dílčích úkolů ve stanoveném termínu.

Písemný test zahrnující  znalost učiva  vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

Předmět uvádí do problematiky oborové didaktiky výchovy ke zdraví a bezpečí a prohlubuje znalosti oborové didaktiky. Zaměřuje se na otázky plánování výuky a přípravy učitele na vyučování. Předmět uvádí studenty do problematiky implementace problematiky zdraví a bezpečí do školního vzdělávacího programu základní školy. Důraz je kladen na didaktická specifika druhého stupně základní školy.

 

Přehled výukových témat:
1. Systém kurikulárních dokumentů, vymezení RVP pro základní vzdělávání. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP.
2. Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví.
3. Praktické a emocionální potřeby žáků. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výsledků učení.
4. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků. Praktické a emocionální potřeby žáků.
5. Formy a metody výuky ve výchově ke zdraví.
6. Vyučovací hodina výchovy ke zdraví. Struktura vyučovací hodiny, plánování výuky.
7. Problematika hodnocení efektivity výuky, specifika pro obor výchova ke zdraví.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (12.09.2023)

Znalost učiva oboru výchovy ke zdraví stanoveného RVP ZV.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

On-line studijní opora:  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7934

Heslo pro hosty: akredkpg19 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK