|
|
|
||
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí studenta v oblasti zdravotních rizik a jejich předcházení, a to jak v životě, tak v pracovním prostředí. Student se seznámí s vybranými biomedicínskými disciplínami ve vztahu k zaměření oboru výchova ke zdraví. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (31.08.2021)
Předmět má 4 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 14 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 11 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin. |
|
||
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
DYLEVSKÝ, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada. KOMÁREK, L. & PROVAZNÍK, K. (2011). Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha. MACH, J. (2015). Medicínské právo - co a jak: praktické rady pro lékaře a zdravotníky. Praha: Galén. MACHOVÁ, J. & KUBÁTOVÁ, D. (2015). Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. MLČÁK, Z. (2011). Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. PELCLOVÁ, D. (2014). Nemoci z povolání a intoxikace. Praha: Karolinum. ŠENK, Z. (2012). Bezpečnost a ochrana zdraví při práci: prakticky a přehledně podle normy OHSAS. Olomouc: ANAG. ŠUBRT, B. & TUČEK, M. (2015). Pracovnělékařské služby: povinnosti zaměstnavatelů a lékařů. Olomouc: ANAG. |
|
||
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.10.2023)
Zkouška z předmětu prevence zdravotních rizik má dvě části. Student bude hodnocen za zpracování průběžných úkolů (min. 60 b. z každého úkolu, odevzdání každého úkolu nejpozději v předem uvedeném termínu) a za závěrečný souhrnný test, který se bude skládat ze tří částí (Zdraví obyvatelstva, faktory ovlivňující zdraví, bezpečnost a ochrana zdraví ve školním prostředí, významné rizikové faktory v životním a pracovním prostředí, Prevence závislostí, Veřejné zdravotnictví a kapitoly z propedeutiky).Na splnění testu má student jeden řádný termín, 2 opravné termíny. Minimální skóre pro splnění každé části testu je 75 %. Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu, nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k souhrnnému testu, pokud by student souhrnný test musel psát. I v případě, že student absolvuje všechny průběžné testy s dostatečným bodovým hodnocením, ale nesplní v danén termínu průběžné úkoly v Moodle, či nezíská dostatečný počet bodů z každého úkolu, nesplní tak obě části zkoušky, a tudíž výsledná známka z předmětu bude 4 (nesplnil). Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o posunutí termínu odevzdání na jiný předem určený termín. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (03.09.2023)
1. Zdraví obyvatelstva, rizikové faktory ovlivňující zdraví, registry, programy pro podporu zdraví. 2. Fyzická a psychická pracovní zátěž (měření, hodnocení), zdravotní důsledky nadměrné pracovní zátěže. Úvod do péče o duševní zdraví, trendy v epidemiologii duševních poruch, prevence syndromu vyhoření. 3. Účinky fyzikálních, chemických a biologických faktorů na zdraví. Anamnéza, subjektivní a objektivní příznaky nemoci. Fyzikální vyšetření a funkční vyšetření jednotlivých systémů. 4. Prevence vybraných onemocnění (např. kardiovaskulární onemocnění, metabolická onemocnění, osteoporóza, nádorová onemocnění). 5. Úrazy a intoxikace u dětí a mladistvých. 6. Specifika somatických a neurobehaviorálních obtíží ve školním věku. 7. Význam prevence hypokineze cvičením, pohybovou aktivitou, sportem, zvláště v jeho rekreační formě. Složky optimálního pohybového režimu u dětí a dospívajících. 8. Možnosti využití metody ukotvujících vinět ve výchově ke zdraví. 9. Očekávané trendy v prevenci zdraví. 10. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci – legislativní rámec. 11. Úvod do veřejného zdravotnictví, kvalita a rizika poskytování zdravotních služeb. Systémy a financování zdravotnictví. Kapitoly z propedeutiky. |
|
||
Poslední úprava: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.10.2023)
Zkouška z předmětu prevence zdravotních rizik má dvě části. Student bude hodnocen za zpracování průběžných úkolů (min. 60 b. z každého úkolu, odevzdání každého úkolu nejpozději v předem uvedeném termínu) a za závěrečný souhrnný test, který se bude skládat ze tří částí (Zdraví obyvatelstva, faktory ovlivňující zdraví, bezpečnost a ochrana zdraví ve školním prostředí, významné rizikové faktory v životním a pracovním prostředí, Prevence závislostí, Veřejné zdravotnictví a kapitoly z propedeutiky).Na splnění testu má student jeden řádný termín, 2 opravné termíny. Minimální skóre pro splnění každé části testu je 75 %. Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu, nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k souhrnnému testu, pokud by student souhrnný test musel psát. I v případě, že student absolvuje všechny průběžné testy s dostatečným bodovým hodnocením, ale nesplní v danén termínu průběžné úkoly v Moodle, či nezíská dostatečný počet bodů z každého úkolu, nesplní tak obě části zkoušky, a tudíž výsledná známka z předmětu bude 4 (nesplnil). Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o posunutí termínu odevzdání na jiný předem určený termín. |