Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)
Studenti se v rámci předmětu seznámí s konkrétními výchovnými problémy ve škole, kázeňské přestupky a jejich různorodými projevy. Budou také analyzovány příčiny, resp. faktory, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Budou nabídnuty různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o osobní zkušenosti studentů s problémovým chováním dětí a mládeže na základních a středních školách.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (14.05.2019)
Students will learn about specific educational problems in school, disciplinary offenses and their various manifestations. The causes, resp. factors involved in their development and development. Various approaches, means and methods will be offered to prevent or subsequently address these phenomena in schools. The course program is based on the personal experience of students with problematic behavior of children and youth in primary and secondary schools.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Studující s využitím znalostí v oblasti rizikového chování posoudí a analyzuje modelové situace vybraných projevů nekázně, rizikového chování v dnešní škole, navrhne vhodný postup řešení a odpovédající možnost prevence.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Using knowledge in the field of risk behavior, students will assess and analyze model situations of selected manifestations of indiscipline, risk behavior in today's school, propose a suitable solution and appropriate prevention.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (28.01.2022)
instrukce pro distanční formu výuky:
zadání úkolu a další informace budou vloženy v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7405
online výuka bude probíhat dle rozvrhu online - zoom uk.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (31.01.2022)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
KYRIACOU, Ch. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
MERTIN, V., Krejčová L. a kol. (2013). Problémy s chováním ve škole. Praha: Wolters Kluwer.
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.01.2021)
Požadavky k zápočtu:
vypracování zadaných úkolů v Moodle, anylýza konkrétního školního řádu.
prostudovaná odborná literatura (1 kniha ze seznamu studijní literatury).
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
Credit requirements: active participation elaboration of assigned tasks in Moodle, analysis of specific school rules. studied literature (1 book from the list of study literature).
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)
1. Kontexty problémového chování dětí a dospívajících.
2. Přístupy ke studiu problémového chování.
3. Typologie výchovných problémů v současné škole.
4. Příčiny výchovných problémů.
5. Prevence a řešení vybraných výchovných problémů.
6. Spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení výchovných problémů dětí.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (14.05.2019)
1. Contexts of problem behavior of children and adolescents. 2. Approaches to the study of problem behavior. 3. Typology of educational problems in contemporary school. 4. Causes of educational problems. 5. Prevention and solution of selected educational problems. 6. Cooperation between school and family with other institutions in solving educational problems of children.