PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kapitoly z klinických oborů lékařských věd - OPNY2P103A
Anglický název: Chapters of Clinical Medicine
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
MUDr. Jan David, Ph.D.
Prerekvizity : OPNY2P104A
Je prerekvizitou pro: OPNY2P111A, OPNY2P129B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.08.2017)
Předmět staví na důkladných znalostech ze somatologie. Jeho cílem je seznámit studenty s postupy používanými při lékařském vyšetřování pacienta či klienta, tedy např. s anamnézou, fyzikálním vyšetřením a vyšetřovacími metodami. Charakter a výběr učiva je přizpůsoben potřebám budoucích učitelů výchovy ke zdraví, jejichž zdravotní gramotnost musí mít též určitý přesah do klinické oblasti s kompetencí odlišovat od pojmu medicínská gramotnost. Cílem předmětu je poskytnout studentům nezbytné informace sloužící jako poznatková báze klinické propedeutiky pro učitele výchovy ke zdraví.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.08.2017)

Cílem předmětu je poskytnout studentům nezbytné informace sloužící jako poznatková báze klinické propedeutiky pro učitele výchovy ke zdraví.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (01.02.2021)

Vzhledem k tomu, že prozatím nebude z důvodu pandemie COVID -19 možnost se osobně setkávat, je nutné upravit kontaktní výuku na distanční.

Předmět je hodnocen 3 kredity. To odpovídá cca 90 hodinám studentské práce (včetně přímé výuky). Je nutné tedy počítat s domácí přípravou a úkoly.

Naše komunikace se bude uskutečňovat přes mail, on-line a v Moodle.

Přímá výuka se přesune do on-line prostředí. A to konkrétně přes Zoom. Konkrétní pozvánka k přístupu na „schůzku“ (on-line výuku) bude všem zapsaným studentům zaslána nejpozději den předem na mailovou adresu, která je uvedena u každého v SISu. Prosím, zajistěte si přístup k internetu, mikrofon a popř. i kameru.

Odkaz na Moodle máte uvedený v SISu. Vstupní klíč (k zápisu) k předmětu do Moodlu obdržíte na prvním našem on-line setkání. V Moodlu naleznete studijní materiály, úkoly apod. Zadané úkoly bude potřeba odevzdávat v průběhu semestru k určeným datům do Moodle. Po každém stanoveném termínu do Moodlu napíšu každému zpětnou vazbu.

Vlastní průběh zkoušky, vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19), bude upřesněn v průběhu semestru.

Literatura -
Poslední úprava: MUDr. Jan David, Ph.D. (16.01.2021)

 

CIKRT, Tomáš. Příběhy léků: příručka pro zvídavé čtenáře o vzniku, vlastnostech a používání léků. 1. vyd. Praha: Státní ústav pro kontrolu léčiv, 2012, 169, [23] s. ISBN 978-80-260-1403-4.

CHROBÁK, Ladislav. Propedeutika vnitřního lékařství: nové, zcela přepracované vydání doplněné testy. 2. vyd. Praha: Grada, 2007, 243 s. ISBN 978-80-247-1309-0.

KOMÁREK, Lumír a Kamil PROVAZNÍK. Ochrana a podpora zdraví. 1. vyd. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha, 2011, 99 s. ISBN 978-80-260-1159-0.

LEBL, Jan, Kamil PROVAZNÍK a Ludmila HEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2007, xvi, 248 s. ISBN 978-80-7262-438-6.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.01.2022)

Předmět je zakončen zkouškou formou písemného testu (hranice úspěšnosti je 75 %). Podmínkou připuštění ke zkoušce bude splnění tří průběžných úkolů, jejichž zadání bude sděleno během semestru.

 

Výuka:

26.3.2022 - 8,55 - 11,55 a 12,35 - 15,35 R 125

Sylabus -
Poslední úprava: MUDr. Jan David, Ph.D. (16.01.2021)
  1. Úvod do předmětu, základní lékařská terminologie.
  2. Anamnéza a subjektivní příznaky nemoci (význam a struktura anamnézy, nejčastější subjektivní příznaky a jejich příčiny, simulace, disimulace, agravace).
  3. Objektivní příznaky nemoci (obecná klasifikace, objektivní příznaky nemocí kardiovaskulárních, respiračních, gastrointestinálních, urogenitálních, endokrinních a neurobehaviorálních).
  4. Fyzikální vyšetření a funkční vyšetření jednotlivých systémů (techniky fyzikálního vyšetření, funkční vyšetření plic, EKG, funkční vyšetření ledvin, EEG, EMG).
  5. Vyšetření krve a moči (účel vyšetření, krevní obraz, diferenciál, sedimentace, biochemické vyšetření, vyšetření krevní srážlivosti, vyšetření moči).
  6. Mikrobiologické vyšetření (účel vyšetření, hlavní zásady a příklady bakteriologického, virologického, mykologického, parazitologického a sérologického vyšetření, ATB rezistence).
  7. Zobrazovací metody v lékařství (základní principy a využití skiagrafie, počítačové tomografie, magnetické rezonance, radionuklidových metod, ultrazvuku a endoskopie).
  8. Screening v medicíně (definice, princip, význam, novorozenecký screening, dítě s chronickým onemocněním, screening nádorových onemocnění, příklady).
  9. Základy farmakologie (základní pojmy, příbalový leták, způsoby aplikace, lékové skupiny, obecná pravidla užívání léků, léky pro akutní stavy).
  10. Úrazy a intoxikace u dětí a mladistvých (příčiny, rozdělení, výskyt v závislosti na věku, klinické projevy, prevence).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK