Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (02.10.2019)
Kurz studujícím nabízí seznámení se sociologií výchovy, což je hraniční disciplína na pomezí mezi sociologií a pedagogikou. Školy plní ve společnosti mnoho funkcí: seznamují jedince s jejich místem ve společnosti či sociální skupině, připravují jej na budoucí zaměstnání či informují členy společnosti o sociálních normách a hodnotách. Výchova je podobně významný sociální fenomén. Tento kurz je věnován základním otázkám sociologie vzdělání a vzdělanosti.
Poslední úprava: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (10.09.2017)
This course offers an introduction to the sociology of education, the border branch between sociology and pedagogy. The school serves many roles in contemporary society: instilling particular ideas about one’s place within the society or community, preparing individuals for future occupation (work) or informing individuals about social norms and values. Upbringing is a social phenomenon of comparable importance. This course is devoted to the basic questions of sociology of education.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (10.09.2017)
Viz anotace.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (02.02.2022)
Online výuka v MS Teams - pro připojení stačí, když kliknete na tento odkaz:
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (02.10.2019)
Základní:
Hamplová, D. – T. Katrňák (eds.). 2018. Na vzdělání záleží: Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. (zkratka v sylabu: NVZ)
Havlík, R. – J. Koťa. 2011. Sociologie výchovy a školy.Praha: Portál.
Doporučená:
Mead, G. H. 2017. Mysl, já a společnost. Praha: Portál.
Prokop, J. 2001. Sociologie výchovy a školy. Liberec: Technická univerzita, 2001.
Další literatura může být doporučena během kurzu.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (12.10.2020)
Atestace: zápočet.
Podmínky atestace:
Docházka a aktivní účast – max. 1 absence
Výuka daného tématu o rozsahu 15-20 minut
Otázky pravidelně odevzdávané každou skupinou v seminářích
Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset navíc napsat seminární práci těchto parametrů:
5 normostran textu – tj. minimálně 9 000 znaků včetně mezer
korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů
práce musí být odevzdána do konce výuky v semestru
(V případě distanční výuky platí podmínky podrobně uvedené v sylabu, který je umístěn v rubrice Soubory.)
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (12.10.2020)
Organizace semestru
Vyplatí se vzdělání finančně?
Vzdělání a politický život
Interakční dynamika inkluze a exkluze ve vzdělávacích institucích
Vzdělání a hodnoty
Vzdělání a národní identita
Vzdělání a reprodukce sociální nerovnosti
Vzdělání a výchova k občanství
(V případě distanční výuky platí podmínky podrobně uvedené v sylabu, který je umístěn v rubrice Soubory.)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (12.10.2020)
Atestace: zápočet.
Podmínky atestace:
Docházka a aktivní účast – max. 1 absence
Výuka daného tématu o rozsahu 15-20 minut
Otázky pravidelně odevzdávané každou skupinou v seminářích
Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset navíc napsat seminární práci těchto parametrů:
5 normostran textu – tj. minimálně 9 000 znaků včetně mezer
korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů
práce musí být odevzdána do konce výuky v semestr
(V případě distanční výuky platí podmínky podrobně uvedené v sylabu, který je umístěn v rubrice Soubory.)