PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ateliér – kresba, malba, grafika II - OPNW2V121B
Anglický název: Studio - Drawing, Painting, Printmaking II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW2V119B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (05.02.2020)
Předmět ateliér je zaměřen na integraci poznatků a zkušeností z teoretických, výtvarných a didaktických předmětů, tak aby umožnil studentovi rozvíjení jeho vlastního výtvarného cítění a myšlení při vzniku osobního autentického artefaktu a díla majícího obsahové a formální kvality, v nichž se odráží schopnost orientace v současném chápání vizuality i užití a rozvíjení strukturálních prvků výstavby uměleckého díla. Práce a studium v atelieru probíhá formou individuálních programů zaměřených na rozvoj individuality studenta. Na schopnost interpretace vnímané skutečnosti. Včetně reflexe a analýzy vlastních výstupů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (05.02.2020)

Clem je mezioborová integrace včetně autentické tvorby a vzniku artefaktu jako díla majícího obsahové a formální kvality, v nichž se odráží schopnost orientace v současném chápání a přístupu k vizualitě. Užití a rozvíjení strukturálních prvků výstavby uměleckého díla v pojetí osobního cítění, myšlení a chápání se schopností didaktické reflexe  

Definují se aspekty tvůrčího procesu ve vztahu autor – reálná skutečnost – nová skutečnost. V průběhu výuky se stanoví individuální programy, které by měly rozvíjet specifickou individualitu studenta. A jeho schopnost interpretace vnímané skutečnosti. Případně podpořit imaginativní přístup k práci s uměleckým tvarem. Pracuje se v cyklech, řadách a asociativních řetězcích. K jednotlivým zadaným cvičením si student vytváří další, vlastní alternace a interpretace včetně metafory, nadsázky, exprese ad.

Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (05.02.2020)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky
Umění světa, Praha Artia, 1971-1981
Slovník světového malířsktví, Praha 1991
Nová encyklopedie českého výtvarného umění I.,II, Praha 1995
BALEKA, J.: Výtvarné umění, výkladový slovník, Praha ,1997
HALL J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha, 1991
Monografie, metodologická literatura

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
TEISSIG, K.: Techniky kresby. Praha: Artia, 1968.
KARKANOVÁ, H.: Současná česká kresba. Moravská galerie v Brně, Brno 1990.
KANDINSKI, W.: O duchovnosti v umění. Praha: Triáda, 1998.
KANDINSKI, W.: Bod linie plocha. Praha: Triáda, 2000.
KLEE, P.: Pedagogický náčrtník. Praha: Triáda, 1999.
LINC, R.: Anatomie člověka. Praha: SPN, 1964.
SMITH, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Praha: Slovart, 2000.

Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (05.02.2020)

přednáška seminář dialog

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (05.02.2020)

Nové podoby kresby, malby a grafiky v konfrontaci s tradičním chápáním výtvarného umění

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (21.04.2020)

Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK