PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné trendy ve výtvarné výchově - OPNW2V118A
Anglický název: Contemporary Trends in Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW2V112A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)
Kurz seznamuje studenty s hlavními proudy současné didaktiky výtvarné výchovy a jejich zázemím v teoretických studiích a empirickém výzkumu. Předkládá aktuální přístupy k uměleckému artefaktu a procesu společně s jejich reflexemi v didaktice výtvarné výchovy. Seznamuje s rekoncepcemi předmětu a aktuálními tématy současného didaktického diskurzu. Cílem kurzu je představit studentům dynamické pole současné oborové didaktiky a umožnit jim, aby se v něm orientovali. Pozornost bude specificky zaměřena na aktivity projektu Horizon2020 Acting on the Margins: Art as Social Sculpture a na propojení umělecké a pedagogické tvorby do nových otevřených forem, rezonujících s pandemickou situací a s nároky distanční výuky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)

Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními proudy současné didaktiky výtvarné výchovy a jejich zázemím v teoretických studiích a empirickém výzkumu. Předkládá aktuální přístupy k uměleckému artefaktu a procesu společně s jejich reflexemi v didaktice výtvarné výchovy. Seznamuje s nedávnými rekoncepcemi předmětu a aktuálními tématy současného didaktického diskurzu. Cílem kurzu je představit studentům dynamické pole současné oborové didaktiky a umožnit jim, aby se v něm orientovali a propojit jejich dosavadní dílčí zkušenost z pedagogické praxe s poznatky současné odborné literatury a variabilními přístupy v náročných podmínkách pademie a distanční výuky. 

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)

Vzhledem k pandemické situaci bude výuka probíhat distanční formou na platformě Teams, kde bude založen Team pro zapsané studenty.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011.

KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW:

FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2

FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234.

FULKOVÁ, M. , KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In: Kohnová, J. (Ed.): Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, UK, 2012, s. 41-48. ISBN 978-80-7290-548-5. Dostupné na:http://tarantula.ruk.cuni.cz/UPRPS-1-version1SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf

Horizon2020 AMASS https://pedf.cuni.cz/PEDF-2033.html

Pfeiffer, Jan: Střih pro novou dobu, online

Pfeiffer, Jan, Novotná, Magdalena, Fulková, Marie: Galerie jede do rodiny (ve spolupráci s UPM) online

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

IRWIN, R.: A/r/tography. In Craig Kridel (Ed.). Encyclopedia of Curriculum Studies, 2010, (pp. 42-43). Thousand Oaks, Sage.

KAFKOVÁ, H.: Proč bychom se nebavili - Schéma masové kultury a Výtvarná výchova. In: Pelcová, N., Hogenová, A (Eds.): Čas ve výchově, umění a sportu. UK Praha, 2014, s. 169-175. ISBN: 978-80-7290-777-9.

MASON, R., BUSCHKUEHLE, C. (Eds.):Images and Identity:Educating Citizenship through Visual Arts. London, Intellect, 2013. ISBN 9781841507422.

 

 

 

 

 

 

 

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2: Umění a kultura ve škoním kontextu/učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, 348 s. ISBN UK: 978-80-790-700-7. 

 

FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno : Paido, 2009.

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7.

FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. 2008. ISBN: 978-80-7319-076-7

SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815.

FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0.

SLAVÍK, J. (2005) Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. In SLAVÍK, J. (ed.) Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-225-3.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)

Posluchači vypracují a v odborné debatě obhájí seminární praci na zvolené téma. 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)

1) Potenciál výtvarné výchovy v současné škole a společnosti; seznámení se studijní literaturou; výběr tématu seminární práce

2) Založení porfolia a archivu, seznámení s projektem Horizon2020 Acting on the Margins, Art as Social Sculpture

3) Umělecký artefakt a tvůrčí proces jako téma a učivo; kolaborativní tvorba a sociální přesahy VV. Upřesnění výběru tématu seminární práce

4) Vizuální gramotnost, její pojetí a postavení v současném vzdělávání, 

5) Výtvarná výchova a její mezioborový potenciál; mezioborové vztahy

6) Galerijní a muzejní pedagogika a její podoby a možnosti v současné škole

7) Diskursivní charakter výtvarné výchovy

8) Současné výtvarné umění a vizuální kultura v současné škole

9) Konceptová analýza tvořivých úloh a její možnosti v pedagogické reflexi

10) Cíle výtvarné výchovy v kontextu možností RVP ZV a RVP G

11)  Výtvarná výchova a digitální gramotnost

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)

Aktivní účast ve cvičeních; orientace ve studijní literatuře

Zpracování a obhajoba seminární práce: Písemná esej formulující klíčové otázky vyplývající z přednášek, zpracovaná s využitím doporučené odborné literatury. Student prokáže schopnost kritického čtení a myšlení v předložených souvislostech.
Rozsah práce: 5 normostran, s obrazovou dokumentací a literaturou s dodržením bibiografické normy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK