PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe z VV na SŠ a ZUŠ - OPNW2V115A
Anglický název: Continuous Art-Teaching Practice in High Schools and Children's Art Schools
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW2V110A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Předmět je věnován souvislé oborové pedagogické praxi studentů na SŠ a ZUŠ. Studenti ověřují své nabyté profesní kompetence v rámci vyučovacího procesu. Věnují se akčnímu výzkumu ve školní praxi. Realizují vlastní přípravu na jednotku výtvarné výchovy. Dokumentují vyučovací proces i výsledek. Reflektují své pedagogické působení a rozhodování, konkrétní situace vyučovacího procesu. Navrhují zlepšení své přípravy, hodnotí průběh i výsledky praxe. Výsledky akčního výzkumu student zpracovává jako možnou součást diplomové práce. K prohloubené interpretaci těchto výsledků využije předmět Reflektivní bilance výuky VV. V případě distanční výuky se aktivity přesouvají k reflexi a analýze již realizovaných vyučovacích hodin. Vlastní výuku podle vytvořených a konzultovaných didaktických plánů studenti realizují v závislosti na podmínkách v místě pobytu. Podle nových podmínek se mění i zaměření výzkumné činnosti studentů .
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.

KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994

SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.

HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.

HAZUKOVÁ,H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.

HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.

SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., & HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

Studenti předkládají a prezentují portfolia vlastní pedagogické praxe.

Klasifikovaný zápočet

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

Svou vlastní vyučovací praxi pojímá jako akční výzkum. Nasbíraná data analyzuje a vyhodnotí ve smyslu návrhů zlepšení svého působení.

Student předkládá k hodnocení a prezentuje portfolio vlastní peadgogické praxe. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK