PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Reflektivní bilance výuky výtvarné výchovy - OPNW2V112A
Anglický název: Reflective Seminar of Art-Teaching Practice
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW2V110A
Je prerekvizitou pro: OPNW2V118A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům možnost reflexe realizovaných praxí. V návaznosti na konkrétní vyučované obsahy a vzdělávací proces bude provedena reflektivní bilance výuky studujícími učitelství. Studující nahlédnou na základě metod akčního výzkumu vlastní profesní kompetence i profesní kompetence fakultních učitelů. Na základě analýzy vyučovacích jednotek a didaktické transformace uměleckých obsahů navrhnou možnosti zlepšení vlastní vyučovací praxe. V případě distanční výuky budou z uvedených hledisek zkoumány uložené materiály, především video záznamy. Skutečnou náslechovou praxi budou studenti realizovat podle podmínek v místě svého pobytu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

Orientace studentů v možnostech a podobách praxe výuky výtvarné výchovy; metody, formy, cíle a požadavky hodnocení vyučovacích hodin. Studující nahlédnou na základě metod akčního výzkumu vlastní profesní kompetence i profesní kompetence fakultních učitelů. Na základě analýzy vyučovacích jednotek a didaktické transformace uměleckých obsahů navrhnou možnosti zlepšení vlastní vyučovací praxe. 

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.

HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.

HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.

HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.

HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. .

JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

MCNIFF, J. Action research: Principles and practice. Routledge, 2013.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999.

SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., & HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91.

SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.

WHITEHEAD, J., MCNIFF, J. Action Research: Living Theory. London: SAGE, 2006.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

Zápočet:

Verbální prezentace výstupů z praxí, které budou dokumentovány na základě fotodokumentace a ve formě didaktické struktury přípravy na vyučovací jednotku výtvarné výchovy. Sestavení písemné reflektivní bilance učitele ve vztahu k vlastní výuce. Analýza vyučovacích jednotek, formulování výsledků a návrhů zlepšení realizované výuky.

V případě distanční výuky budou požadavky přizpůsobeny konkrétní situaci. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

1.      – 2. : RVP ZV a G (vzdělávací obsahy, cíle, kompetence a očekávané výstupy);příprava na výuku a hlediska jejiho hodncení

3.      – 4. : potenciál výtvarného zadání; učitelovo rozhodování v situacích tvůrčího procesu; konceptová analýza vyučovací jednotky

5.      – 6. : metodologie akčního výzkumu;

7.      – 8. : reflektivní bilance učitele a její analýza; 

9        – 10. : prezentace výstupů odborných praxí ve skupině;

11. – 13. : návrhy zlepšení vlastní vyučovací praxe.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)

Verbální prezentace výstupů z praxí, které budou dokumentovány na základě fotodokumentace a ve formě didaktické struktury přípravy na vyučovací jednotku výtvarné výchovy. Sestavení písemné reflektivní bilance učitele ve vztahu k vlastní výuce. Analýza vyučovacích jednotek, formulování výsledků a návrhů zlepšení realizované výuky.

V případě distanční výuky budou požadavky přizpůsobeny konkrétní situaci. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK