Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům možnost reflexe realizovaných praxí. V návaznosti na konkrétní vyučované obsahy a vzdělávací proces bude provedena reflektivní bilance výuky studujícími učitelství. Studující nahlédnou na základě metod akčního výzkumu vlastní profesní kompetence i profesní kompetence fakultních učitelů. Na základě analýzy vyučovacích jednotek a didaktické transformace uměleckých obsahů navrhnou možnosti zlepšení vlastní vyučovací praxe.
V případě distanční výuky budou z uvedených hledisek zkoumány uložené materiály, především video záznamy.
Skutečnou náslechovou praxi budou studenti realizovat podle podmínek v místě svého pobytu.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
The aim of the seminar is to provide students with the opportunity to reflect on the practice.
In the case of distance learning, stored materials, especially video recordings, will be examined from these points of view.
The actual follow-up practice will be realized by students according to the conditions at the place of their stay.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Orientace studentů v možnostech a podobách praxe výuky výtvarné výchovy; metody, formy, cíle a požadavky hodnocení vyučovacích hodin. Studující nahlédnou na základě metod akčního výzkumu vlastní profesní kompetence i profesní kompetence fakultních učitelů. Na základě analýzy vyučovacích jednotek a didaktické transformace uměleckých obsahů navrhnou možnosti zlepšení vlastní vyučovací praxe.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Methods, forms, objectives and requirements of the evaluation of teaching hours. Students will see their own professional competences as well as the professional competences of faculty teachers on the basis of methods of action research. Based on the analysis of teaching units and didactic transformation of artistic content, they propose possibilities to improve their own teaching practice.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. .
JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
MCNIFF, J. Action research: Principles and practice. Routledge, 2013.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999.
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., & HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91.
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
WHITEHEAD, J., MCNIFF, J. Action Research: Living Theory. London: SAGE, 2006.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. .
JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
MCNIFF, J. Action research: Principles and practice. Routledge, 2013.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999.
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., & HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91.
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
WHITEHEAD, J., MCNIFF, J. Action Research: Living Theory. London: SAGE, 2006.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Zápočet:
Verbální prezentace výstupů z praxí, které budou dokumentovány na základě fotodokumentace a ve formě didaktické struktury přípravy na vyučovací jednotku výtvarné výchovy. Sestavení písemné reflektivní bilance učitele ve vztahu k vlastní výuce. Analýza vyučovacích jednotek, formulování výsledků a návrhů zlepšení realizované výuky.
V případě distanční výuky budou požadavky přizpůsobeny konkrétní situaci.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
continuous participation (Z)
Verbal presentation of outputs from practice, which will be documented on the basis of photo documentation and in the form of a didactic structure of preparation for the art education unit. Compilation of the written reflective balance of the teacher in relation to his own teaching. Analysis of teaching units, formulation of results and suggestions of improvement of realized teaching.
In the case of distance learning, the requirements will be adapted to the specific situation.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
1.– 2. : RVP ZV a G (vzdělávací obsahy, cíle, kompetence a očekávané výstupy);příprava na výuku a hlediska jejiho hodncení
3.– 4. : potenciál výtvarného zadání; učitelovo rozhodování v situacích tvůrčího procesu; konceptová analýza vyučovací jednotky
5.– 6. : metodologie akčního výzkumu;
7.– 8. : reflektivní bilance učitele a její analýza;
9– 10. : prezentace výstupů odborných praxí ve skupině;
11. – 13. : návrhy zlepšení vlastní vyučovací praxe.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Verbální prezentace výstupů z praxí, které budou dokumentovány na základě fotodokumentace a ve formě didaktické struktury přípravy na vyučovací jednotku výtvarné výchovy. Sestavení písemné reflektivní bilance učitele ve vztahu k vlastní výuce. Analýza vyučovacích jednotek, formulování výsledků a návrhů zlepšení realizované výuky.
V případě distanční výuky budou požadavky přizpůsobeny konkrétní situaci.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Verbal presentation of outputs from practice, which will be documented on the basis of photo documentation and in the form of a didactic structure of preparation for the art education unit. Compilation of the written reflective balance of the teacher in relation to his own teaching. Analysis of teaching units, formulation of results and suggestions of improvement of realized teaching.
In the case of distance learning, the requirements will be adapted to the specific situation.