PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe z VV na ZŠ a ZUŠ - OPNW2V110A
Anglický název: Continuous Art-Teaching Practice in High Schools and Children's Art Schools
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW2V105A
Je prerekvizitou pro: OPNW2V115A, OPNW2V112A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)
Předmět je věnován souvislé oborové pedagogické praxi studentů na ZŠ. Studenti ověřují své nabyté profesní kompetence v rámci vyučovacího procesu. Věnují se akčnímu výzkumu ve školní praxi. Pracují pod vedením fakultních učitelů, realizují převzaté i vlastní přípravy na jednotku výtvarné výchovy. Dokumentují vyučovací proces i výsledek. Reflektují své pedagogické působení a rozhodování, konkrétní situace vyučovacího procesu. Učí se vést a využívat vlastní pedagogické portfolio. Navrhují zlepšení své přípravy, hodnotí průběh i výsledky praxe. O konkrétních podmínkách se posluchači mohou informovat u garanta praxí a na webových stránkách katedry.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.02.2020)

Stduenti získají základní orientaci v situacích výchovně vzdělávacího procesu v prostředí běžné základní školy. V praktické výuce porovnají své představy o vlastním pedagogickém působení s možnosmi a mezemi reálných situací. Získají vzhled do motivace vyučujících k volbě témat a metod výuky, vyzkoušejí si řešení běžných i neočekávaných situací. Učí se vést a využívat vlastní pedagogické portfolio. V reflektivnícho setkáních po skončení praxí sdílejí zkušenosti s účinnou reflexí a evaluací realizovaných hodin.  

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.02.2020)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994.
SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., & HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.02.2020)

seminář; přednáška před začátkem praxí

aktivní absolvování praxe

reflektivní seminář a prezentace portfolia v závěru praxí

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (22.04.2020)

(dokumentace praxí

reflektivní záznam o praxích

prezentace portfolia)

Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (22.04.2020)

(Student dokumentuje a reflektuje výuku fakultního učitele. Vyplní hospitační protokol a vytvoří ucelený soubor dokumentace výtvarných prací žáků.
Svou vlastní vyučovací praxi pojímá jako akční výzkum. Nasbíraná data analyzuje a vyhodnotí ve smyslu návrhů zlepšení svého působení.Založí a vede své pedagogické porfolio, předkládá je s dokumentcí praxe k zakončení semestru. K dokumentaci přikládá písemnou reflektující zprávu o absolvované praxi.) 

Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK