PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Empirický výzkum ve VV II - OPNW2V108A
Anglický název: Empirical Research in Art Education II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW2V103A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)
Navazující kurz prohlubuje pochopení problematiky empirického výzkumu ve výtvarné výchově, zaměřuje se na realizovatelnost výzkumu a jeho význam pro školní praxi. Zaměřuje se na osvojení schopnosti práce s metodami empirického výzkumu a praktické porozumění jeho klíčových kategorií (formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, stanovení teoretických kontextů, stanovení výzkumné metody, sběr, analýza a kódování dat, vyhodnocení a interpretace dat) a prohlubuje porozumění kontextům oborového výzkumu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

Získání kompetencí k přípravě, realizaci a vyhodnocení výzkumu ve výtvarné výchově, se zaměřením na výzkum v terénu.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky
GAVORA, J. Úvod do pedagogického výzkumu. Pořadí vydání neuvedeno. Brno: PAIDO, 2000. 127 s. ISBN 80-85931-79-6.

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.

JIRÁSEK, I. Metodologická studie. In: Pedagogika, UK Praha, 2015, vol. 1, s. 57-74. ISSN 0031-3815. Dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11134&lang=cs

KOLEKTIV AUTORŮ Věda a výzkum ve výtvarné výchově. Sborník příspěvků z vědeckého semináře kat.Vv. Praha: 1998.100 s. ISBN 80-86039-59-5.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 270 s. ISBN 978-80-246-1916-3.

PÍŠOVÁ, M. Učitel – expert – Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků. In: Pedagogika, UK Praha, 2010, vol. 3-4, s. 47-58. ISSN 0031-3815. Dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=908&lang=cs

PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Ed. J. Slavík). 1. vydání. Praha: UK PedF 1995. ISBN 80-7184-132-3.

SKUTIL, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.

ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

McBRIDE, R.: Úvod do kvalitativního výzkumu (průvodce pro učitele). Liberec: Technická univerzita Liberec, Fakulta pedagogická, 1995.

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993. 347 s. ISBN 80-7184-141-2.

NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. In: Pedagogika, UK Praha, 2003, vol. 3., s. 300-308. ISSN 0031-3815. Dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1942&lang=cs

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 1.vyd. Praha : UK v Praze, Karolinum 2004. 270 s. ISBN 80-7184-569-8.

STRAUSS, Anselm L.; Corbinová, Juliet: Základy kvalitativního výzkumu (Postupy a techniky metody zakotvené teorie). Brno - Boskovice : Sdružení podané ruce, Nakladatelství Albert 1999. ISBN 80-858434-60-X.

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

přednáška/seminář

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)


Kurz seznamuje studenty s problematikou empirického výzkumu ve výtvarné výchově, zaměřuje se na realizovatelnost výzkumu a aplikaci výzkumných výsledků pro školní praxi. Kurz je navazující, rozvíjí získané znalosti a schopnosti (formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, stanovení teoretických kontextů, stanovení výzkumné metody, analýza a kódování dat, vyhodnocení a interpretace dat) v rovině aplikace.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

Aktivní účast ve výuce. Zápočet.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK