PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací didaktika výtvarné výchovy - OPNW2V107A
Anglický název: Comparative Didactics of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW2V102A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.01.2020)
Předmět se zabývá možnostmi a metodologickými nástroji soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky ve smyslu vědní disciplíny, jejím rámcem a přístupy (srovnávací pedagogika a přístupy sociálních věd: sociologie, psychologie a etnologie; přístup empirický, interkulturní, interdisciplinární; srovnávací pedagogika a výzkum kvantitativní, kvalitativní), vymezení předpokladů srovnání (ekvivalentní jevy, volba společných kritérií či kategorií a metod srovnání, znalost mezinárodních standardů, zohlednění specifických rysů vzdělávacích systémů, kontextu interpretace výzkumných nálezů, oborové tradice, jazyka a myšlení). Vzhledem k hostování zahraniční přednášející prof.Linney Wix pozornost bude věnována tradičním a aktuálním edukačním přístupům a jejich kurikulárním rámcům v USA, srovnání americké a evropské orientace výtvarné pedagogiy a úloze vizuální gramotnosti, srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím. Přednášky a semináře proběhnou ve formě tandemové výuky (participační a hospitační forma)v angličtině, což je výukový standard Karlovy univerzity. Studenti se tak seznámí s mezinárodním funkčním slovníkem oboru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.01.2018)

Připravit studenty k aktivní aplikaci současných koncepcí výtvarné výchovy ve všeobecném (základním a středoškolském) a specifickém vzdělávání a výchově a seznámit je s dalšími aspeky práce výtvarného pedagoga. Nahlížet současnou českou výtvarnou výchovu v mezinárodním kontextu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


ADICK, CHRISTEL: Vergleichende Erziehungswissenschaf. Eine Einführung. Kohlhammer, Stuttgart 2008.

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.

PRŮCHA, J.: Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, Praha 2012.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. „Obrazová kompetence“ – klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.

WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

Towards a Common European Framework of Reference on Visual Literacy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/.

Eurydice. [online]. Národní agentura pro evropské vzdělávací programy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://www.naep.cz/eurydice

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.01.2020)

přednáška

seminář, individuální konzultace

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.01.2020)

Student se seznámí se základy srovnávací výtvarné pedagogiky a s odborným slovníkem v angličtině. Reflektuje současný stav výtvarné výchovy v ČR optikou mezinárodního srovnání. Jako podklad ke zkoušce založí a zpracuje portfolio zdrojů, s nímž pracuje v průběhu semestru a používá ho při seminářích. Zpracuje pro sebe základy odborné terminologie (test). V ústní části zkoušky předvede krátkou prezentaci vybraného problému oboru (prezntace bude provedena v angličtině a bude ji možno individuálně konzultovat v průběhu semestru s prof. Wix), odpoví na doplňující otázky zkoušejících.

Dalším kritériem hodnocení je aktivní přístup v seminářích. Účast na přednáškách vysoce doporučujeme, neboť znalost bude diskursivně budována a kontextualizována, odborné termíny přednášejícími vypracovávány.  (viz G. Deleuze, tzv. pedagogika pojmu).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK