PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe - OPNW2V105A
Anglický název: Art-Teaching Practice - Classroom Observation
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNW2V110A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (29.09.2019)
Příprava učitele na vedení výtvarných činností. Pozorování, záznam, analýza a reflexe vyučovacího procesu. Rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů s fakultními učiteli a oborovým didaktikem. Proces a produkt ve výtvarné výchově. Hodnocení a klasifikace výtvarných činností a výtvarných prací žáků. Řešení výchovně vzdělávacích situací v procesu výtvarné výchovy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (29.09.2019)

Základní orientace studentů v podmínkách vyučovací praxe výtvarné výchovy a ve způsobech její reflexe a hodnocení. . 

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (29.09.2019)

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999.
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedF Uk v Praze, 2014.
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007.
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994 SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.

 

Doporučená literatura:

BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. UK Ped F, Praha 1994.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. UK Ped F, Praha 1995.
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002.

Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech, sborník. PedF UK, 1998

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.10.2019)

Zápočet

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (29.09.2019)

Analýza a reflexe vyučovacího procesu. Rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů, hodnocení, klasifikace s oborovým didaktikem. Rozbor řešení výchovně vzdělávacích situací v procesu výtvarné výchovy.

Student dokumentuje vyučovací proces v průběhu náslechové praxe (vyplní hospitační protokol, fotografuje výtvarné práce žáků). Na závěr provede reflexi hospitovaných výukových jednotek.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK