PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné trendy ve výtvarné výchově - OPNW1V127A
Anglický název: Contemporary Trends in Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW1V119A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)
Kurz seznamuje studenty s hlavními proudy současné didaktiky výtvarné výchovy a jejich zázemím v teoretických studiích a empirickém výzkumu. Předkládá aktuální přístupy k uměleckému artefaktu a procesu společně s jejich reflexemi v didaktice výtvarné výchovy. Seznamuje s nedávnými rekoncepcemi předmětu a aktuálními tématy současného didaktického diskurzu. Cílem kurzu je představit studentům dynamické pole současné oborové didaktiky a umožnit jim, aby se v něm orientovali.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Přímá výuka

Přednášky: 12h

Cvičení: 12h

 

Nepřímá výuka

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h

Samostudium literatury (za semestr): 10h

Práce se studijními materiály (za semestr): 10h

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 30h

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Základní studijní literatura

Douglas, K. M., & Jaquit, D. B. (2018). Engaging Learners Through Artmaking: Choiced-Based Art Education in the Classroom (TAB). New York: Teachers College Press.

Onuscheck, M.; Marzano, R. J. & Grice, J. (2019).  The new art and science of teaching art and music. Bloomington: Solution Tree Press.

Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H.

Kitzbergerová, L., Makovský, M., Pastorová, M., Uhl Skřivanová, V., Šobáňová, P., & Vančát, J. (2019). Podkladová studie. Výtvarná výchova [online]. Dostupné z webových stránek Národního ústavu pro vzdělávání: http://www.nuv.cz/file/4302/

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). In Opatřeni ministra školstvi, mladeže a tělovychovy, kterym se měni Ramcovy vzdělavaci program pro zakladni vzdělavani. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56005/

Roeselová, V. a kol.(2000). Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah.

Slavík. J., Nedělka, M., Valenta, J., Hník, O., Brücknerová K., & Dytrtová, K. (2015). Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš Z., et al. (ed.), Oborové didaktiky: vývoj, stav,

perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.

Šobáňová, P. (2019). Czech Art Education through the Lens of Empirical Research. In R. Hickman, J. Baldacchino, K. Freedman, E. Hall, & N. Meager (Eds.),The International Encyclopedia of Art and Design Education. https://doi.org/

10.1002/9781118978061.ead118

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

1. Diskursivní pojetí výtvarné výchovy s antropologickým pojetím kultury (Marie Fulková)

2. Autonomní pojetí výtvarné výchovy - Choiced-Based Art Education /Teaching for Artistic Behavior (Katherine Douglas a  Diane Jaquit)

3. Aktuální proměna RVP ZV a G v oblasti Umění a kultura a oboru Výtvarná výchova

4. Efektivní výukové strategie ve VV

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Zápočet

-aktivní účast v seminářích (min 75% účast)

- prezentace seminární práce - pedagogického portfolia, které bude zaměřeno na reflexi současných trendů v didaktice výtvarné výchovy. Jeho koncepce bude vycházet z průběžných úkolů zadávaných v semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK