PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Reflektivní bilance výuky výtvarné výchovy - OPNW1V126A
Anglický název: Reflective seminar for Art-Teaching Practice
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNV3V041A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW1V123A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2018)
Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům možnost reflexe realizovaných praxí. V návaznosti na konkrétní vyučované obsahy a vzdělávací proces bude provedena reflektivní bilance výuky studujícími učitelství. Studující nahlédnou na základě metod akčního výzkumu vlastní profesní kompetence i profesní kompetence fakultních učitelů. Na základě analýzy vyučovacích jednotek a didaktické transformace uměleckých obsahů navrhnou možnosti zlepšení vlastní vyučovací praxe.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T.:Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky


MCNIFF, J.: Action research: Principles and practice. Routledge, 2013.
SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999.
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L.: Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 2010 (4), s. 69–91.
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
WHITEHEAD, J., McNIFF, J.: Action Research: Living Theory. London: SAGE, 2006.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (31.01.2022)

Aktivní účast na seminářích, zápočet formou kolokviální obhajoby pedagogického portfolia, průběžné plnění zadaných úkolů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK