Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (29.11.2021)
Samostatná individualizovaná výtvarná práce studenta na rozsáhlejším, osobitě koncipovaném vlastním filmu, využívající poznatků a zkušeností z dosavadního studia a povinných předmětů. Rozvíjení a propojování přístupů volné i užité umělecké tvorby v technických výtvarných prostředcích a médiích (fotografie, video, animace a jejich kombinace). Integrace poznatků teoretických, výtvarných a didaktických disciplín do projektového celku. Seminář obsahuje kromě samostatné práce reflexivní kolokvia, v nichž studenti prezentují a obhajují fázi rozpracování a volbu řešení tématu. Cílem předmětu je umožnit studentům konceptuální soustředěnou práci na zvoleném tématu v rámci technických médií. Rozvíjení teoretických a praktických předpokladů pro projektovou tvůrčí a didaktickou činnost s fotografií, videm a animací.
K tvorbě studenti využívají software Adobe Creative Cloud, dostupných freewarový programů i tradičních výtvarných technik a postupů.
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2021)
Individual art work of the student on a larger, individually conceived thematic unit, using the knowledge and experience from the previous studies and assigned courses. Developing and linking approaches of free and used artistic creation in technical art and media (photography, video, animation and their combinations). Integrating knowledge of theoretical, visual and didactic disciplines into a project. Expected connection with the diploma thesis. In addition to the individual work, the seminar includes a reflexive colloquium in which students present and defend the development phase and the choice of their topic solving. The aim of the course is to enable students to conceptually concentrate themselves on a chosen topic within the technical media. Development of theoretical and practical conditions for project work in terms of creative and didactic activities with photographs, video and animation.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2021)
AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7 BARTHES, R.: Světlá komora. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-081-9
BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: FAMU, Nakladatelství Lidové noviny, 2007. ISBN: 978-80-7106-898-3
CARROLL, N.: Definování pohyblivého obrazu. In: Iluminace, r. 13, č.2, 2001, ISSN 0862-397X, str. 5-32
CASETTI, F.: Filmové teorie 1945-1990. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8 DELEUZE, G.: Film 1 Obraz-pohyb. Národní filmový archiv, Praha 2000, ISBN 80-7004-098-X.
DELEUZE, G.: Film 2 Obraz-čas. Národní filmový archiv, Praha 2006, ISBN 80-7004-127-7.
DOLEŽEL, L.: Heterocosmica: Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
FILIPOVÁ, M.: Podoby vizuálních studií. In: Iluminace, r. 21, č. 1, 2009. ISSN 0862-397X, str. 68-80
FILIPIOVÁ, M; RAMPLEY, M.: Možnosti vizuálních studií. Obrazy - texty - interpretace. Brno: Masarykova univerzita, Společnost pro odbornou literaturu - Barrister et Principal, 2007, ISBN 978-80-87029-26-8
FLUSSER, V.: Moc obrazů. Výtvarné umění, OSVU 1996, č. 3-4, ISSN O862-9927
FOŘT, B. : Úvod do sémantiky fikčních světů. Host, Brno 2005, ISBN 80-7294-165-8
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H&H 2008, 335 s., ISBN 978-80-7319-076-7.
GOODMAN, N.: Jazyky Umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007, ISBN 978-80-200-1519-8.
CHATMAN, S.: Příběh a diskurz. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008, ISBN 978-80-7294-260-2
MANOVICH, L.: The language of new media. Cambridge: The MIT press, 2001, ISBN 0-262-13374-1
MIŠÍKOVÁ, K.: Mysl a příběh ve filmové fikci. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1
MONACO, J.: Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6
Moving images in the clasroom. London: British film institute. 2000. ISBN 0 85170 831 5, dostupné na http://www.bfi.org.uk/education/teaching/miic/
PLAŻEWSKI, J.: Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967 TURNER, M.: Literární mysl. Brno: Host, 2005, ISBN 80-7294-130-5 VALUŠIAK, J.: Základy střihové skladby. Praha: AMU. 2005. ISBN 80-7331-039-2
Visual culture questionnaire. In: October, č. 77, 1996, ISSN:01622870. str. 25-70
ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton, 2001, ISBN 80-7254-194-3
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2021)
AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7 BARTHES, R.: Světlá komora. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-081-9
BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: FAMU, Nakladatelství Lidové noviny, 2007. ISBN: 978-80-7106-898-3
CARROLL, N.: Definování pohyblivého obrazu. In: Iluminace, r. 13, č.2, 2001, ISSN 0862-397X, str. 5-32
CASETTI, F.: Filmové teorie 1945-1990. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8 DELEUZE, G.: Film 1 Obraz-pohyb. Národní filmový archiv, Praha 2000, ISBN 80-7004-098-X.
DELEUZE, G.: Film 2 Obraz-čas. Národní filmový archiv, Praha 2006, ISBN 80-7004-127-7.
DOLEŽEL, L.: Heterocosmica: Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
FILIPOVÁ, M.: Podoby vizuálních studií. In: Iluminace, r. 21, č. 1, 2009. ISSN 0862-397X, str. 68-80
FILIPIOVÁ, M; RAMPLEY, M.: Možnosti vizuálních studií. Obrazy - texty - interpretace. Brno: Masarykova univerzita, Společnost pro odbornou literaturu - Barrister et Principal, 2007, ISBN 978-80-87029-26-8
FLUSSER, V.: Moc obrazů. Výtvarné umění, OSVU 1996, č. 3-4, ISSN O862-9927
FOŘT, B. : Úvod do sémantiky fikčních světů. Host, Brno 2005, ISBN 80-7294-165-8
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H&H 2008, 335 s., ISBN 978-80-7319-076-7.
GOODMAN, N.: Jazyky Umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007, ISBN 978-80-200-1519-8.
CHATMAN, S.: Příběh a diskurz. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008, ISBN 978-80-7294-260-2
MANOVICH, L.: The language of new media. Cambridge: The MIT press, 2001, ISBN 0-262-13374-1
MIŠÍKOVÁ, K.: Mysl a příběh ve filmové fikci. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1
MONACO, J.: Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6
Moving images in the clasroom. London: British film institute. 2000. ISBN 0 85170 831 5, dostupné na http://www.bfi.org.uk/education/teaching/miic/
PLAŻEWSKI, J.: Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967 TURNER, M.: Literární mysl. Brno: Host, 2005, ISBN 80-7294-130-5 VALUŠIAK, J.: Základy střihové skladby. Praha: AMU. 2005. ISBN 80-7331-039-2
Visual culture questionnaire. In: October, č. 77, 1996, ISSN:01622870. str. 25-70
ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton, 2001, ISBN 80-7254-194-3
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2021)
Požadavky ke zkoušce: Aktivní účast na seminářích. Vytvoření autorského filmu se scénářem a storyboardem.
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2021)
examination
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (29.11.2021)
1. Specifika režijní a dramaturgické práce s filmem. Specifika autorských filmů. Analýza režijních postupů významných režisérů.
2. Úvod do přípravy scénáře, vytvoření specifického autorského stylu, akcent na výtvarný záměr, akcent na atmosféry.
3. Kresebná či digitální příprava storyboardu (za pomoci tabletu, Adobe Illustrator, Indesign, ruční kresba atd.)
4. Práce na kamerovém uchopení námětu podle specific daného filmu. Vnitrozáběrová režie. Režijní přemýšlení nad skladbou obrazu. Kulešovovy experimenty ve střihu.
5. Práce s herci/loutkami/se zvukem diegentickým. Využití zvukového nahrávacího zařízení (nahrávací tyče, porty atd.)
6. Natáčení. Aktivní práce na výrobě filmu. Konzultace.
7. Natáčení. Aktivní práce na výrobě filmu. Konzultace.
8. Natáčení. Aktivní práce na výrobě filmu. Konzultace.
9. Postprodukce. Práce na střihu a dramaturgii, využití programu Adobe Premiere.
10. Postprodukce. Práce na zvuku a kolorování. Adobe After Effects a Adobe Premiere.
11. Projekce hrubého střihu, konzultace.
12. Projekce finálních snímků.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2021)