PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací didaktika výtvarné výchovy - OPNW1V119A
Anglický název: Comparative Didactics of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW1V115A
Je prerekvizitou pro: OPNW1V127A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
Předmět se zabývá možnostmi a metodologickými nástroji soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky ve smyslu vědní disciplíny, jejím rámcem a přístupy (srovnávací pedagogika a přístupy sociálních věd: sociologie, psychologie a etnologie; přístup empirický, interkulturní, interdisciplinární; srovnávací pedagogika a výzkum kvantitativní, kvalitativní), vymezení předpokladů srovnání (ekvivalentní jevy, volba společných kritérií či kategorií a metod srovnání, znalost mezinárodních standardů, zohlednění specifických rysů vzdělávacích systémů, kontextu interpretace výzkumných nálezů, oborové tradice, jazyka a myšlení). Zvláštní pozornost je věnována orientaci současných evropských cílů vzdělávání a vizuální gramotnosti, srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky
Finnish National Board of Education: National core curriculum for basic education. Helsinki: Next Print Oy, 2016. ISBN 978-952-13-6259-0 (Digital publication)

Finnish National Board of Education: National core curriculum for the general and advanced syllabi for basic education in arts 2017. Helsinki: Juvenes Print, 2018. ISBN 978-952-13-6466-2.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.

FULKOVÁ, M.: Some observations about the Common European Framework of Reference for Visual Literacy. In IJETA (2018) Vol 14/3.

Insea Manifest 2018. (dostupné z: http://www.insea.org/InSEA-Manifesto)


Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.

Standardy pro základní vzdělávání Výtvarná výchova. (2013). Praha: NUV. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=73150&view=9832 (Poslední shlédnutí: 18_09_2019)

Sederholm, Helena (eds.) ARTBEAT. Helsinki: Aalto ARTS Books, 2012. ISBN 978.952-60-4694-5.


PRŮCHA, J.: Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, Praha 2012.
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. „Obrazová kompetence“ – klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
Towards a Common European Framework of Reference on VisualLiteracy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/.
Eurydice. [online]. Národní agentura pro evropské vzdělávací programy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://www.naep.cz/eurydice

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (10.10.2021)

zápočet

-aktivní účast v seminářích

-referát, odevzdání prezentace/seminární práce

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)

zápočet

-aktivní účast v seminářích

-včasné odevzdání vypracované seminární práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK