Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
Předmět se zabývá možnostmi a metodologickými nástroji soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky ve smyslu vědní disciplíny, jejím rámcem a přístupy (srovnávací pedagogika a přístupy sociálních věd: sociologie, psychologie a etnologie; přístup empirický, interkulturní, interdisciplinární; srovnávací pedagogika a výzkum kvantitativní, kvalitativní), vymezení předpokladů srovnání (ekvivalentní jevy, volba společných kritérií či kategorií a metod srovnání, znalost mezinárodních standardů, zohlednění specifických rysů vzdělávacích systémů, kontextu interpretace výzkumných nálezů, oborové tradice, jazyka a myšlení). Zvláštní pozornost je věnována orientaci současných evropských cílů vzdělávání a vizuální gramotnosti, srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
The course deals with possibilities and methodological tools of contemporary comparative art pedagogy in the sense of science, its framework and approaches (comparative pedagogy and approaches of social sciences: sociology, psychology and ethnology, empirical, intercultural, interdisciplinary approach, comparative pedagogy and quantitative, qualitative research), definition of requirements for comparison (equivalent phenomena, choice of common criteria or categories and methods of comparison, knowledge of international standards, taking into account the specific features of education systems, context of interpretation of research discoveries, field traditions, language and thinking). Particular attention is paid to the orientation of the current European aims of education and visual literacy, comparison of Czech education with foreign countries
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky Finnish National Board of Education: National core curriculum for basic education. Helsinki: Next Print Oy, 2016. ISBN 978-952-13-6259-0 (Digital publication)
Finnish National Board of Education: National core curriculum for the general and advanced syllabi for basic education in arts 2017. Helsinki: Juvenes Print, 2018. ISBN 978-952-13-6466-2.
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
FULKOVÁ, M.: Some observations about the Common European Framework of Reference for Visual Literacy. In IJETA (2018) Vol 14/3.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Standardy pro základní vzdělávání Výtvarná výchova. (2013). Praha: NUV. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=73150&view=9832 (Poslední shlédnutí: 18_09_2019)
Sederholm, Helena (eds.) ARTBEAT. Helsinki: Aalto ARTS Books, 2012. ISBN 978.952-60-4694-5.
PRŮCHA, J.: Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, Praha 2012. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. UHL SKŘIVANOVÁ, V. „Obrazová kompetence“ – klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky Towards a Common European Framework of Reference on VisualLiteracy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/. Eurydice. [online]. Národní agentura pro evropské vzdělávací programy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://www.naep.cz/eurydice
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky Finnish National Board of Education: National core curriculum for basic education. Helsinki: Next Print Oy, 2016. ISBN 978-952-13-6259-0 (Digital publication)
Finnish National Board of Education: National core curriculum for the general and advanced syllabi for basic education in arts 2017. Helsinki: Juvenes Print, 2018. ISBN 978-952-13-6466-2.
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
FULKOVÁ, M.: Some observations about the Common European Framework of Reference for Visual Literacy. In IJETA (2018) Vol 14/3.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Standardy pro základní vzdělávání Výtvarná výchova. (2013). Praha: NUV. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=73150&view=9832 (Poslední shlédnutí: 18_09_2019)
Sederholm, Helena (eds.) ARTBEAT. Helsinki: Aalto ARTS Books, 2012. ISBN 978.952-60-4694-5.
PRŮCHA, J.: Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, Praha 2012. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. UHL SKŘIVANOVÁ, V. „Obrazová kompetence“ – klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky Towards a Common European Framework of Reference on VisualLiteracy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/. Eurydice. [online]. Národní agentura pro evropské vzdělávací programy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://www.naep.cz/eurydice
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (10.10.2021)
zápočet
-aktivní účast v seminářích
-referát, odevzdání prezentace/seminární práce
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
-active participation in seminars
-timely submission of the seminar theses
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)