Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.02.2021)
Kurs seznamuje se základním metodologickým a epistemologickým pozadím výzkumu v oblasti výtvarné výchovy, výtvarného vzdělávání a reflektované výtvarné tvorby. Představí základní výzkumné zakotvení (kvantitativní a kvalitativní), s důrazem na aktuálně používané modely kvalitativního výzkumu v oboru. Jde o tři základní roviny, které se prolínají: a) Oblast vizuální kultury, jejích praxí a teorie: analýza kulturního artefaktu – výtvarné dílo/výtvarná výpověď, sebe-reflexivita uměleckých médií, procesy vzniku díla, jeho současné podoby a funkce; b) Výzkum tzv. pedagogického díla a didaktické znalosti obsahu, praxe a teorie: status autora – umělce, pedagoga, žáka ve vzájemných interakcích, pedagogické reflexe výukových situací, analýza dialogu, analýza diskursu, modality pedagogické transformace kulturních obsahů, role institucí a kurikulárních rámců, atd. c) Principy pedagogické komparatistiky ve výzkumu výtvarné výchovy a možnosti trans-kulturních uměleckých transferů a transkulturní pedagogiky ve VV. Hybridní, smíšené a interdisciplinární modely výzkumu ve VV.
Vzhledem k aktuálnímu výzkumnému projektu KVV budou podávané informace vztahovány ke konkrétním příkladům právě probíhajícího projektu Horizon220 AMASS.
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.02.2021)
The course introduces students to the basic methodological and epistemological background of research in the field of art education and reflected art expression. It will present basic research anchors (quantitative and qualitative), with an emphasis on currently used qualitative research models in the field. That means three basic areas that overlap: a) The field of visual culture, its practice and theory: analysis of the cultural artefact - artwork / art testimony, self-reflection of art media, processes of art creation, its contemporary forms and functions; b) Research of so-called pedagogical work and didactic knowledge of content, practice and theory: position of an author - artist, teacher, pupil in interactions, pedagogical reflection of teaching situations, dialogue analysis, analysis of discourse, modalities of pedagogical transformation of cultural contents, role of institutions and curricular frameworks etc. c) Principles of pedagogical comparatistic in art education research and the possibilities of trans-cultural artistic transfers and trans-cultural education in the subject of art education. Hybrid, mixed and interdisciplinary models of research in the field of art education.
Students will be introduced to ongoing research project of the Department Horizon2020 AMASS and will be provided up-to-date information from current stage Testbed WP3.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.02.2021)
Vzhledem k pandemické situaci bude výuka probíhat distanční formou na platformě Teams, kde bude založen Team pro zapsané studenty.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.02.2021)
JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68 JIRSA, J. (ed.) Idea university. Praha, Academia 2015 ISBN 978-80-200-2375-9 FAULKNER, D., COATES, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2 ELLIOT, J. (2001). Action Research for Educational Change: Developing Teachers and Teaching. Milton Keynes: Open University Press. ISBN 0-335-09698-1 HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005 MACLEOD, K., HOLDRIDGE, L.: Thinking through Art. Reflections on ar as research. Innovations in art and design. London, New York: Routledge, 2006. ISBN 0-415-57633-4 MASON, R. (2007). Art teachers and action research, Educational Action Research, 13 (4) 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. Available on http:// www.vuppraha.cz MOURA, A. (2008). Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234 STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. (et al.): Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Ed. řada Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0SCHŐN, D.: Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books, 1983. VARTO, J.: Basics of Artistic Research. Ontological, epistemological and historical justifications. Helsinki: University of Art and Design, Helsinki, 2009. ISBN 978-951-558-303-1 Online podpora – rubriky výzkumných designů v konkrétních projektech KVV PedF UK: