Předmět je založen na reflexi uměleckých obsahů bakalářských či magisterských prací studentů a jejich didaktické transformaci pro žáky ZŠ, SŠ a ZUŠ. Rozvíjí profesní kompetence budoucích pedagogů ve smyslu vědomého zacházení s uměleckými obsahy a jejich reflexí v širších kulturních a společenských souvislostech, v kontextech umění, vizuálních studií i pedagogiky umění.
Obsah: Prezentace a reflexe bakalářských prací na základě pojmové mapy uměleckých kontextů
Rozvinutí uměleckých východisek a jejich interpretace v rámci vizuální kultury, umění a vzdělávání
Návrhy didaktické transformace uměleckých obsahů bc. nebo mgr. prací
Prezentace popř. realizace výtvarně-pedagogických návrhů úkolů pro žáky ZŠ, ZUŠ a SŠ
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (04.03.2019)
This course is based on reflecting artistic contents of students’ bachelor or master's theses, and their didactical transformation to pupils of elementary, middle and high schools. It develops professional competences of future educators in terms of reflecting artistic content in a wider cultural and social contexts, in the context of art, visual studies and art pedagogy.
Literatura -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2018)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
CARTWRIGHT, L. STURKEN, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010. BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011. BLÁHA, J. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012, 2013. FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a galerijní edukace 1. Vlastní Cestou k umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze). FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: UK Praha Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014.
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění Praha: SPN, 1992.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. ŠOBÁŇOVÁ, P.: a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
CARTWRIGHT, L. STURKEN, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010. BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011. BLÁHA, J. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012, 2013. FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a galerijní edukace 1. Vlastní Cestou k umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze). FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: UK Praha Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014.
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění Praha: SPN, 1992.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. ŠOBÁŇOVÁ, P.: a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (08.11.2019)
Aktivní účast na seminářích, didaktická transformace vlastního tématu a jeho prezentace v průběhu hodin.
Na základě reflexe vlastní bakalářské či magisterské práce student sestaví pojmovou mapu pojednávané umělecké problematiky, která bude sloužit jako východisko didaktické transformace uměleckých obsahů.
Navrhne možné výtvarné činnosti a úkoly pro žáky ZŠ, ZUŠ nebo SŠ.
Své návrhy možných řešení skicuje, prezentuje a obhájí.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
continuous participation (Z)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (17.09.2020)
Zápočet - vypracovaná tematická řada založená na didaktické transformaci vybraného uměleckého díla/ umělce navázaná na téma bakalářké/ magisterské práce. V případě prezenční výuky prezentovaná na semináři, v případě výuky distanční sdílená online + návrh a didaktická transformace výkuky vv pro samostatnou domácí práci žáků vybraného stupně školy.