PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Profilové reflektivní portfolio - OPNV4V041A
Anglický název: Profile Reflective Portfolio
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNV3V041A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV4V032A
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (06.09.2019)
Kurz propojuje teoretické znalosti s praktickými profesními. Vychází z autentické zkušenosti autorské tvorby studentů, kterou považuje spolu se znalostmi teorie umění a dějin umění za základ profesní výbavy učitele výtvarné výchovy. Má výrazně reflektivní charakter. Vede studenty k syntéze obsahů studijního programu. Cílem kurzu je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich schopnost kriticky, metakognitivně uvažovat. Klíčovým konceptem reflexe se stává portfolio, charakteristickými principy jsou procesuálnost, individualizace, subjektivita, aktivita, dlouhodobost a metakognice. Student postupně hledá vlastní umělecké formy portfolia. Ústřední téma, na němž student pracuje v průběhu studia je dále rozvíjené ve třech rovinách: umělecké, kunsthistorické a didaktické. Portfolio je pojímáno ve své původní prezentační funkci. Studenti hledají možné formy a polohy prezentace vlastní autorské tvorby. Tříděním a reflexí vlastní tvorby hledají obecné principy oborové didaktiky. Svoji tvorbu dávají do souvislostí se současnými i historickými uměleckými formami, které studují. Portfolio je chápáno též jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (24.09.2019)

BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016. ISBN 978-80-87260-78-4 
KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011. 
TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2018. ISBN 978-80-7290-982-7 
 
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 
LAKOFF, George, JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 2014. ISBN 978-80-7491-152-1 
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989. ISBN 80-2070087-0 
EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999. ISBN 978-0714838885

ROESELOVÁ,Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1996 
SZTOMPKA, Peter. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007. ISBN: 978-80-86429-77-9 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (20.09.2019)

zápočet

společná prezentace portfolia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK