PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy II. - OPNV4V032A
Anglický název: Didactics of Art Education II.
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNV3V033A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV4V022A
Je prerekvizitou pro: OPNV4V041A
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (06.09.2019)
Didaktika 2 v navazujícím magisterském studiu směřuje k prohloubení vhledu studentů do problematiky vizuální gramotnosti, vizuální sémiotiky a vizuální komunikace v sociálních a kulturních souvislostech. Rozvíjí diskursivně konstruktivistické pojetí vzdělávání ve výtvarné výchově. Zabývá se sociálním a kulturním vlivem výtvarného pedagoga ve školním i mimoškolním vzdělávání, nahlíží vzdělávání jako prostředek budování kulturní identity a sociálního a kulturního začlenění žáka. Věnuje se inkluzivnímu vzdělávání ve výtvarné výchově; buduje prohloubený vhled do problematiky genderu a dalších skrytých i zjevných proměnných, ovlivňujících a formujících vzdělávací proces. Nahlíží oborovou didaktiku v mezinárodních kontextech školní praxe i dlouhodobých výzkumných projektů. Hlavními nástroji jsou analýza a konceptualizace individuálních přístupů k tvorbě a strukturaci portfolia; evaluace a konceptová analýza didaktických projektů, metareflexe výukových procesů. Kurz vytváří základy pro budování osobitého a plně uvědomovaného profilu výtvarného pedagoga.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.06.2021)

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            10 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    10 minut

Samostudium literatury (za semestr)     10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)           15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   10 hodin

               

Plnění předmětu            

Seminární práce               12 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  10 hodin

Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (24.09.2019)

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. 
FULKOVA, M.: The Orbis Pictus weall live in: Coding the World with differently – abled visitors   in the Gallery of Contemporary Art. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol. 30, Elsevier, 2011. ISSN:1877-0428.  Pages2525 – 2534.
FULKOVA, M., TIPTON, T.: Zde Jsem. Here I Am. In Mason, R., Buschkuehle, C.P. (Eds. (2013) Images & Identity. Educating Citzenship through Visual Arts. Bristol, Chicago: Intellect. ISBN 978-1-  84150-742-2. 
HORÁČEK, R., FIŠER, Z-, HAVLÍK, V.: Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. 
KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedF Uk v Praze, 2014 KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011. 
VANČÁT, J., Tvorba vizuálního zobrazení. Praha: Karolinum 2000. isbn80-7184-975-8 
        
Ukázky dobré praxe. Soubor videohospitací. Interní materiál KVV PedF UK. 2019

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (06.09.2019)

prezentace vlastního didaktického projektu v rámci přípravy diplomové práce 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK