PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ateliér II. kontexty umění - OPNV4V021A
Anglický název: Studio II: Contexts of Art
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 9 / 9 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV4V011A
Je prerekvizitou pro: OPNV4V031A, OPNV4V031B, OPNV4V034B, OPNV4V033B, OPNV4V032B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (27.01.2024)
Kurz je zaměřený na reflektovanou prostorovou tvorbu a související kontexty současného umění. Předmět se soustředí na dovednost studentů, reflektovat svoji autorskou tvorbu v souvislosti s kontexty současného umění, které se prolínají i do jiných uměleckých disciplín (tanec, hudba, divadlo) a možností vzájemných intermediálních přesahů. Je kladen důraz na schopnost studenta orientovat se přirozeně v současném provozu uměleckých institucí a kontextualizovat své vlastní přístupy se současným uměním. Kurz je rozdělen do blokové výuky a je veden dvěma vyučujícími, praktické a teoretické semináře se střídají, tematicky na sebe navazují, propojují se. Předmět propojuje teoretické kontexty i ateliérovou výuku. Jejich paralelní souběh vytváří možnost pro analýzu výrazových prostředků výtvarného umění a průniků s dalšími disciplínami. V praktické části studenti prostřednictvím postupů vlastních výtvarnému myšlení, prohloubí kreativní složky osobnosti, rozvíjí praktické i teoretické poznatky v oblasti prostorové, objektové tvorby. Objektová a akční tvorba je nahlížena z teoretického i v praktického hlediska. Prostorová tvorba s důrazem na jasnou artikulaci konceptu, tříbení citu pro materiál, možnost vytvoření vlastního projektu v rámci aktuálně zadaného tématu. V teoretické části studenti poznají kontexty současného českého i světového umění 20. a 21. století s důrazem na intermediální přesahy rozvíjené po celé toto období. Cílem kurzu je během ateliérové výuky a teoretických přednášek získat komplexnější náhled na evropské a světové umění od konce 19. století do současnosti. Výsledkem bude vytvoření vlastního výtvarného projektu (prostorového či intermediálního) s kriticky zaměřeným reflexivním komentářem, soustřeďujícím se na kontexty vlastní tvorby. Využití získaných prostředků pro přípravu studijních materiálů budoucích učitelů výtvarné výchovy.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (27.01.2024)

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            10 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    20 minut

Samostudium literatury (za semestr)     10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)           10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   20 hodin

               

Plnění předmětu            

Příprava na zápočet        5 hodin

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (27.01.2024)

ČECH, V. Choreografický moment. Ústí n./L.: FUD UJEP. 2018. ISBN 978-80-7561-147-5 
GOLDBERG, R. Performance Art. New York: Thames & Hudson. 2011. ISBN 978-0500204047 
MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.  

MIRZOEFF, N. Jak vidět svět. Artmap, z.s., 2018, ISBN 978-80-906599-5-7
 
DEMPSEY, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 
SLAVICKÁ, M. Umění instalace. Výtvarné umění, 1994, roč. neuveden, č. 4. 
REZEK, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Praha: Galerie Ztichlá klika. 2010 (2. rozšířené vydání). ISBN 978-80-903898-5-4 
RUSH, M. New media in Art. Londýn:Thames & Hudson. 2005. ISBN 05-00-20378-4

VELLA, R.; SARANTOU, M. (Eds.) Documents of Socially Engaged Art. INSEA, 2021, isbn 978-989-54830-3-7. Dostupné z: https://www.insea.org/wp-content/uploads/2021/12/DocumentsOfSociallyEngagedArt_web.pdf

ZHOŘ, I. Hledání tvaru. Madá fronta, 1967

ZET, M. (ed.) Sochař Miloš Zet – Zdi, sokly, makety. Dům umění města Brna, 2019

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (29.01.2024)

 

Výstupem předmětu je artefakt, výtvarné dílo vytvořené na základě aktuálně vyhlášeného tématu. Forma prezentace se zrealizuje formou společné výstavy. Navazující komunikace s vyučujícím týkající se tématu vyplývající z rozložení výuky v semestru. Aktivní komunikace s vyučujícím a spolužáky ve skupině týkající se tématu za účelem průběžné zpětné vazby k tvůrčím postupům a etapám práce na řešení vlastního tématu. V tomto ohledu je nutná účast na seminářích a vynášení vlastních příspěvků do diskuse.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK