PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe s reflexí - OPNV4V013A
Anglický název: Sitting-in on a Class Praxis
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNV4V023A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.09.2022)
Předmět je zaměřen na získávání praktických učitelských dovedností. Studenti pozorují, analyzují a reflektují vyučovací proces jako celek, všímají si jednotlivých výukových situací, organizace výtvarných činností, časových fází výukového procesu, motivace, reflexe procesu a jeho hodnocení. Dále se zaměřují na učitelovo pojetí výuky i na konkrétní individuální projevy žáků ve výuce výtvarné výchovy. Předmět rozvíjí schopnost studentů pozorovat, analyzovat a reflektovat výuku výtvarné výchovy v návaznosti na znalosti výtvarné kultury, teorie umění, didaktiky a zkušeností nabytých autorskou tvorbou v rozsahu bakalářského studia. Zkušenosti studentů klade do souvislosti s učivem vzdělávací oblasti Umění a kultura, vybranými vyjadřovacími prostředky, výtvarnými postupy a s vhodnými způsoby reflexe a hodnocení.   Na základě pozorovaných vyučovacích hodin si studenti zpracovávají pedagogické deníky, které reflektují a následně tvoří součást pedagogického portfolia. Cílem předmětu je obrátit pozornost studentů k praktické výuce a položit základy k vlastnímu náhledu na jejich průběh a efektivitu. Je žádoucí, aby studenti měli možnost pozorovat širokou škálu pedagogických přístupů i typů vzdělávacích institucí a nabyté zkušenosti konzultovat s fakultními učiteli a oborovým didaktikem.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (08.10.2023)

Přímá výuka     

Praxe:   12 + 12 reflektivní setkání

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe      20 minut

Samostudium literatury (za semestr)     4 hodiny

Práce se studijními materiály (za semestr)           4 hodiny

               

Plnění předmětu            

Příprava na zápočet        10 hodin

Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (24.09.2019)

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> 
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. 
RVP ZV, RVP G 
Příklady vybraných Školních vzdělávacích programů 
 
BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9. 
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002 
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (11.09.2023)
zápočet, prezentace pedagogického reflektivního deníku, aktivní účast na seminářových setkání
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK