Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která rozvíjí malířské a kresebné vnímání v uměleckém díle, transformuje tuto percepci do pedagogického procesu. V obsahové rovině se soustředí na „myšlení obrazem“, tedy porozumění čtení obrazu autorem i divákem Toto myšlení obrazem odkazuje k rovině, v níž se smysl obrazu a textu neodlišují. Po formální stránce se kurz soustředí se na barevnou a tvarovou nadsázku, vnější a vnitřní struktura obrazu, formu a technologii. Kurz zprostředkuje základní porozumění teorii barev, tvarové i kresebné kompozice. Interpretaci kresby a malby v současném a historickém kontextu výtvarného umění a kultury. Proměny malířského vyjádření a funkce barvy v malbě ve vybraných epochách a uměleckých obdobích. Zkoumání vztahu mezi pojmovým a vizuálním, uchopování reality skrz výtvarné vyjádření.
Během kurzu studenti vytvoří vlastní projekt, do kterého integrují získané teoretické a didaktické poznatky. Témata autorských projektů vyplynou z úvodního setkání a následné diskuze. Výuka probíhá ve skupinách i individuálně. Ateliérová výuka bude zakončena prezentací společné výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci.
Cílem kurzu je propojení praktických a teoretických znalostí plošného vyjadřování vytvořením vlastního výtvarného projektu a následná schopnost transformace těchto dovedností do didaktických kompetencí učitele. Transformace komplexních poznatků do přípravy vyučovacích hodin.
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
The course focuses on studio teaching, which develops the painting and drawing perception in a work of art, transforming this perception into a pedagogical process. At the content level, it focuses on "thinking by the image", i.e. the understanding of the reading of the image by the author and the viewer. This image focused thinking refers to a level in which the meaning of the image and the text do not differ. Formally, the course focuses on color and shape exaggeration, external and internal image structure, form and technology. The course provides a basic understanding of color theory, shape and drawing composition. Interpretation of drawing and painting in the current and historical context of fine arts and culture. Changes in painting expression and the function of color in painting in selected epochs and artistic periods. Exploring the relationship between conceptual and visual, grasping reality through artistic expression. During the course, students create their own project, in which they integrate the acquired theoretical and didactic knowledge. The topics of the author's projects will result from the introductory meeting and the subsequent discussion. Teaching takes place in groups and individually. Studio teaching will end with a presentation of a joint exhibition or an author's portfolio of students. Part of the whole work process is a continuous reflection and self-evaluation of the art process, which also helps to understand the author's work from the position of art teacher. Understanding and placing one's own work in the context of contemporary art, through a visit to an exhibition at a gallery institution. The aim of the course is to combine practical and theoretical knowledge of surface expression by creating your own art project and the subsequent ability to transform these skills into the teacher's didactic competencies. Transformation of complex knowledge into lesson preparation.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
10 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
10 hodin
Příprava na zápočet
20 hodin
Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání, H+H, 2008 MIRZOEFF N. Jak vidět svět, Artmap, 2019 MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/BeginningoftheCentury. Praha. Arbor vitae, 2012 ŠEVČÍK, J. ŠEVČÍKOVÁ, J. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010 TŘEŠTÍK, M.Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011 SWABSKY B.Vitamin P, Phaidon, 2005
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991 CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994 PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha 2009 LUCIE-SMITH, E.: ARTTODAY, Slovart, Praha 1996
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).