PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Profilové reflektivní portfolio - OPNV3V041A
Anglický název: Profile Reflective Portfolio
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 26 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV3V014A, OPNV3V033A
Anotace -
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (14.02.2024)
Kurz propojuje teoretické znalosti s praktickými, profesními. Vychází z autentické zkušenosti autorské tvorby studentů, kterou považuje spolu se znalostmi teorie umění a dějin umění za základ profesní výbavy učitele výtvarné výchovy. Má výrazně reflektivní charakter. Vede studenty k syntéze obsahů studijního programu. Cílem kurzu je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich schopnost kriticky, metakognitivně uvažovat. Klíčovým konceptem reflexe se stává portfolio, charakteristickými principy jsou procesuálnost, individualizace, subjektivita, aktivita, dlouhodobost a metakognice. Student postupně hledá vlastní umělecké formy portfolia. Ústřední téma, na němž student pracuje v průběhu studia je dále rozvíjené ve třech rovinách: umělecké, kunsthistorické a didaktické. Portfolio je pojímáno ve své původní prezentační funkci. Studenti hledají možné formy a polohy prezentace vlastní autorské tvorby. Tříděním a reflexí vlastní tvorby hledají obecné principy oborové didaktiky. Svoji tvorbu dávají do souvislostí se současnými i historickými uměleckými formami, které studují. Portfolio je chápáno též jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují. Úvodní setkání Já jako autor, já jako pedagog I. Já jako autor, já jako pedagog II. Individuální konzultace
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (14.02.2024)

Přímá výuka: 6 hodin

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Příprava reflektivního portfolia na KZ: 10 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (14.02.2024)

BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016. ISBN 978-80-87260-78-4 
KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011. 
TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2018. ISBN 978-80-7290-982-7 
 
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 
LAKOFF, George, JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 2014. ISBN 978-80-7491-152-1 
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989. ISBN 80-2070087-0 
EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999. ISBN 978-0714838885 
ROESELOVÁ,Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1996 
SZTOMPKA, Peter. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007. ISBN: 978-80-86429-77-9 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (14.02.2024)

Klasifikovaný zápočet

Průběžná participace na diskusi ve skupině s cílem poskytnout zpětnou vazbu kolegyním / kolegům. Společná prezentace výsledné fáze vlastního portfolia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK