PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy 2 - OPNV3V033A
Anglický název: Didactics of Art Education II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 28 / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV3V023A
Je prerekvizitou pro: OPNV3V041A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
Didaktika 2 v navazujícím magisterském studiu směřuje k prohloubení vhledu studentů do problematiky vizuální gramotnosti, vizuální sémiotiky a vizuální komunikace v sociálních a kulturních souvislostech. Rozvíjí diskursivně konstruktivistické pojetí vzdělávání ve výtvarné výchově. Zabývá se sociálním a kulturním vlivem výtvarného pedagoga ve školním i mimoškolním vzdělávání, nahlíží vzdělávání jako prostředek budování kulturní identity a sociálního a kulturního začlenění žáka. Věnuje se inkluzivnímu vzdělávání ve výtvarné výchově; buduje prohloubený vhled do problematiky genderu a dalších skrytých i zjevných proměnných, ovlivňujících a formujících vzdělávací proces. Nahlíží oborovou didaktiku v mezinárodních kontextech školní praxe i dlouhodobých výzkumných projektů.  Hlavními nástroji jsou analýza a konceptualizace individuálních přístupů k tvorbě a strukturaci portfolia; evaluace a konceptová analýza didaktických projektů, metareflexe výukových procesů. Kurz vytváří základy pro budování osobitého a plně uvědomovaného profilu výtvarného pedagoga.   1)Vizuální komunikace, vizuální sémiotika a vizuální gramotnost; sociální a kulturní vliv výtvarného pedagoga; diskursivní charakter výtvarné výchovy; individuální přístupy k tvorbě a strukturace portfolia; výtvarná výchova v inkluzivním vzdělávání   2) Evaluace a konceptová analýza didaktických projektů; metareflexe výukových procesů; evaluace a příprava prezentace vlastního didaktického projektu k tématu diplomové práce  3) Výkladové rámce opřené o odbornou litaraturu a její reflektované čtení
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 10 minut

Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr):  15 hodin

Plnění průběžných úkolů a s portfoliem (za semestr): 10 hodin

               

Plnění předmětu            

Příprava na zápočet:  15 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (21.09.2023)

ATKINSON, D. Mourning the past and  opening a future. IjADE I (25), 2006.  https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1476-8070.2006.00465.x

učebnice: FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999.  ISBN 80-7168-382-5, ISBN 80-7168-591-7.

Výzkumná a odborná literatura:

FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008.  ISBN  978-80-7319-076-7.

OPEN ACCESS: Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J.: Hledání Japonska. Transkulturní inspirace v výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta, 2023. ISBN 978-80-7603-416-7

FULKOVA, M., TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. International Journal of Art & Design Education 27(1):27 - 42, January 2008 DOI:10.1111/j.1476-8070.2008.00555.x

FULKOVA, M.:  The Orbis Pictus we all live in: Coding the World with differently- abled visitors   in the Gallery of Contemporary Art. Procedia – Social and BehavioralSciences. Vol. 30, Elsevier, 2011. ISSN:1877-0428.  Pages 2525 – 2534.  
FULKOVA, M., TIPTON, T.: Zde Jsem. Here I Am. In Mason, R., Buschkuehle, C.P. (Eds. (2013)Images & Identity. EducatingCitzenshipthroughVisualArts. Bristol, Chicago: Intellect. ISBN 978-1-  84150-742-2.  
HORÁČEK, R., FIŠER, Z-, HAVLÍK, V.: Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2.  
KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedFUk v Praze, 2014.
KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011. 
VANČÁT, J., Tvorba vizuálního zobrazení. Praha: Karolinum 2000. ISBN 80-7184-975-8 .
  
Ukázky dobré praxe. Soubor videohospitací. Interní materiál KVV PedF UK. 2019  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM




 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (21.09.2023)

zkouška

část a písemná jako vstup k části ústní, podpora reflektované portfolio, písemná úvaha jako o vlastním pojetí předmětu a jeho didaktice

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK