PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na ZŠ s reflexí - OPNV3V025A
Anglický název: Continuous Praxis at Primary School
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 48 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 52 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV3V015A
Je prerekvizitou pro: OPNV3V035A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (30.01.2023)
Praxe seznámí studenty s konkrétním školním prostředím Druhého stupně ZŠ nebo nižšího stupně gymnázia, s tím, jak strukturuje nároky na vyučující. Studenti projdou situacemi výuky výtvarné výchovy nejprve v pozici pozorovatele (náslechové hodiny), později ve spolupráci s fakultním učitelem v roli vyučujícího. Samostatné vedení hodin probíhá ve spolupráci s fakultním učitelem a v návaznosti na jeho plán výuky. Získávají zkušenosti s rolí učitele, prostřednictvím záznamů se vracejí ke svým výstupům a hodnotí a porovnávají své výkony. Učí se vystavět vyučovací hodinu v rámci tematického celku tak, aby dokázali ověřit vlastní vytčené cíle výuky. Pracují s krátkodobým i dlouhodobým plánem výuky, učí se brát v úvahu podmínky a možnosti konkrétní školy. Uplatňují získané dovednosti také v oblasti hodnocení odučených hodin, a to jak z hlediska průběhu a výsledků, tak i prostřednictvím konceptové analýzy cílů a celkové koncepce výuky. Souvislá praxe je zaměřena především na rozvíjení a upevňování základních dovedností, které jsou potřebné k přípravě, vlastnímu vedení a účinné reflexi vyučovacích hodin. Studenti si na základě vlastní pedagogické zkušenosti uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, poznávají význam komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve vztahu k potřebám a možnostem žáků a třídního kolektivu. Na základě společné analýzy konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují. Úvodní setkání; charakteristika předmětu; organizace praxí Plánování a příprava výuky, práce s kurikulárními dokumenty Realizace praxí ve školách Individuální konzultace Společná prezentace a reflexe realizovaných celků.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)

Přímá výuka
Cvičení: 1
Praxe: 48

Příprava na výuku


Doba očekávané přípravy na 1 cvičení                  1 hodina
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe        90 minut
Samostudium literatury (za semestr)                  10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)          10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)                 15 hodin

Plnění předmětu
příprava prezentace praxí                                 10 hodin
Příprava na zápočet                                         20 hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. 
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007 
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. 
SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994 
SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM


Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (02.02.2022)

Úvodní setkání; charakteristika předmětu; organizace praxí
Plánování a příprava výuky, práce s kurikulárními dokumenty
Realizace praxí ve školách; hospitace vyučujících kurzu v hodinách vedených studenty
Individuální konzultace
Hodnocení a evaluace výuky
Společná prezentace a reflexe realizovaných celků

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)

Prezentace dokumentace vlastních odučených hodin

Odevzdání úplné dokumentace praxe podle pokynů vyučujících

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK