PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy 1 - OPNV3V023A
Anglický název: Didactics of Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 26 / 26 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV3V014A
Je prerekvizitou pro: OPNV3V033A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)
Didaktika 1 v navazujícím magisterském studiu se zaměřuje na vytváření a rozvíjení schopností studentů připravit a vést vyučování výtvarné výchovy. Hlavními tématy jsou: příprava a reflexe vlastních didaktických projektů s cílem rozvíjet vizuální gramotnost žáků; struktura vyučovacích celků; cíle a metody výtvarné výchovy; vyučovací jednotky; struktura přípravy na hodinu; ověřování úloh; evaluace didaktických projektů a realizované výuky. Rozvoj didaktického portfolia. Studium směřuje k formování a reflexi vlastního profilu výtvarného pedagoga. V kurzu jsou analyzovány vyučovací jednotky z náslechů i vlastních výstupů v rámci oborové praxe. Studenti provádějí jejich evaluaci a konceptovou analýzu. Studenti si založí a vedou vývojové didaktické portfolio, které je základem formování jejich vlastního, osobitého pojetí výuky a profesní identity. Cíle a metody výtvarné výchovy; struktura přípravy na hodinu; ověřování úloh; založení portfolia analýzy vyučovacích jednotek z oborové praxe; evaluace a konceptová analýza pozorovaných i odučených hodin; prezentace portfolia.    
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky:  1 hodina

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 1 hodina

Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 30 hodin

Seminární práce: 15 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 15 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)


FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. 

FULKOVÁ KITZBERGEROVÁ, Diskursivní model didaktiky výtvarné výchovy, Poster pro InSEA Plzeń

Novotná, M. Fulková, M.: Hledání Japonska. Transkulturní insirace ve výtvarné edukaci. Praha: PedF UK, 2023

Kafková, Helena. Plánování výtvarných činností. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.

KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedF Uk v Praze, 2014 
KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011. 
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996 
TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2018. ISBN 978-80-7290-982-7 
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001 
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada,  
SLAVÍK, J. (ed.). Obory ve škole: metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Praha, PdF UK, 2005  
JANÍK, T., STUCHLÍKOVÁ, I. A kol.: Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno, Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0 

Ukázky dobré praxe. Soubor videohospitací. Interní materiál KVV PedF UK. 2019 
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Další studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM, např: Standardy pro základní vzdělávání - výtvarná výchova. 2013, Kitzbergerová, L. a kol. Revize RVP - výtvarná výchova. Podkladová analytická studie. Praha: 2019. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (29.02.2024)

Zápočet + zkouška

Aktivní participace na odborných debatách ve studijních skupinách.

Prezentace vypracovaného projektového vyučování.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK