PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ateliér 2 - OPNV3V021A
Anglický název: Studio II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 17 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV3V011A
Je prerekvizitou pro: OPNV3V031A
Anotace -
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (28.01.2024)
Kurz se zaměřuje více na individuální projekt posluchače v oblasti prostorové a objektové a akční tvorby. Předpokládá, že student má určité ověřené zkušenosti z přechozího studia a může tedy kontinuálně navazovat na své dosavadní výtvarné zkoumání. Posluchači mají možnost ověřování vlastní schopnosti vnímat a umělecky – výtvarně uchopovat konkrétní reálný prostor a místo dílem, které je součástí prostoru veřejného nebo potenciálně galerijního. Mohou tak ve výukovém prostředí konfrontovat vlastní zkušenosti s konkrétní situací v prostoru v neustálé dynamice změn a množství významů a kontextů. Kurz se zaměřuje na samostatnější tvůrčí práci formujícího se budoucího učitele jako osobnosti, která dokáže transformovat umělecké myšlení do pedagogické praxe. Kurz propojuje složky samotného aktu tvorby a prezentace tvůrčích postupů a finálního řešení projektu.   Cílem kurzu je prohlubování a kultivace znalostí v oblasti prostorové, objektové tvorby jako prostředku pro systémovou součást komplexní přípravy studentů pro výuku výtvarné výchovy. Cílem je prohloubit kreativní složky osobnosti, rozvíjet praktické i teoretické poznatky, schopnost kriticky myslet v kontextu se současnou výtvarnou scénou, hledat vlastní expresi a orientovat se v oblasti současného výtvarného umění. Cílem je také umět najít vlastní řešení konceptu na aktuálně zadané téma v rámci semestru realizovaném adekvátním výtvarným uchopením v daném čase a prostoru. Dalším důležitým cílem kurzu je kultivovat schopnost prezentovat své výtvarné postoje v komunikaci s publikem jako trénink pro tvůrčí postup v pedagogickém prostředí. 
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (29.06.2021)

Celková časová zátěž studenta  86,0

Odpovídající množství kreditů   3

Přidělené kredity            3

Zakončení          Z

             

Přímá výuka     

Přednášky:        0

Cvičení: 2

Praxe:   0

             

Příprava na výuku         

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    30 minut

Samostudium literatury (za semestr)     10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)          5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)    25 hodin

             

Plnění předmětu           

Seminární práce             0 hodin

Příprava na zápočet       10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  0 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (28.01.2024)

SCHULTZ NORBERG, C., Genius Loci. Odeon. Praha 1994. ISBN 80-207-0241-5  
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002. ISBN 80 - 7209 - 402 - 5  
FAIRS, MARCUS. Design 21. století. Praha 2007, Slovart, ISBN 978-80-7209-970-2 

MERLEAU-PONTY, Maurice a Stéphanie MÉNASÉ. Svět vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2008. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 978-60-7298-287-5.

PATOČKA, Jan, KOUBA, Pavel a Ivan CHVATÍK, ed. Přirozený svět jako filosofický problém. 3. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1992. Orientace (Československý spisovatel). ISBN 80-202-0365-6.

ZUIDERVAART, Lambert a Ludvík HLAVÁČEK. Umění a sociální transformace: pravda, autonomie a společenské makrostruktury. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015. ISBN 978-80-7414-979-5.

CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách: Jinočany. Nakladatelství a vydavatelství H+H 1994. ISBN 80-85787–4  
CÍLEK, V., Krajiny vnitřní a vnější. Praha 2002. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-86569-29-2  
PALLASMAA, JUHANI. Myslící ruka. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-09-6  
PALLASMAA, JUHANNI. Oči kůže. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-10-2  
CÍLEK, V., Makom. Praha 2004. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-86569-91  
CÍLEK, V., Obraz krajiny. Dokořán 2011. ISBN 978-80-7363-205-2 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (29.01.2024)

Zápočet. Výstupem předmětu je artefakt, výtvarné dílo vytvořené na základě aktuálně vyhlášeného tématu. Forma prezentace se zrealizuje formou společné výstavy. Aktivní komunikace s vyučujícím a spolužáky ve skupině týkající se tématu za účelem průběžné zpětné vazby k tvůrčím postupům a etapám práce na řešení vlastního tématu. V tomto ohledu je nutná účast na seminářích a vynášení vlastních příspěvků do diskuse.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK