PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Založení portfolia - OPNV3V014A
Anglický název: Starting a Portfolio
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Je korekvizitou pro: OPNV3V011A
Je prerekvizitou pro: OPNV3V023A, OPNV3V041A
Anotace -
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (13.09.2022)
Kurs pokračuje v rozvíjení reflexivní kompetence, analytické a kritické myšlení, interpretační a kombinační schopnosti studentů při práci s obrazovým archivem, kultivuje jejich vizuální senzitivitu a další složky vizuální gramotnosti. Navazuje na kurs Založení porfolia v bakalářském studiu. Nástrojem reflexe je portfolio, při jehož tvorbě se studenti učí vyhledávat, shromažďovat a organizovat obrazové i další typy materiálů (kulturních textů) do vztahových struktur, logických či asociovaných vazeb a map. Práce s portfoliem vede studenta k myšlení vyššího řádu o organizaci obsahů podpůrných obrazových materiálů jednak pro tematické okruhy dějin umění, vizuálních studií a vizuální antropologie, posléze pro rozpoznání didaktických potencialit témat a konceptualizace kulturních obsahů ve výukové praxi. Důležité místo v kursu zaujímá kultivace odborné diskuse a respektu k různorodým názorům, úhlům pohledu a interpretacím. Stavbu struktury portfolia si koncipuje každý student sám, v konzultaci a komparaci s ostatními členy diskusní skupiny, a to i v případě, že prezentuje výsledky společného projektu ze školního terénu. Portfolio bude rozvíjeno po celou dobu studia a stane se nástrojem pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy  Úvodní seznámení s obrazovými archivy vybraných osobností výtvarného umění a teorie umění. Možnosti organizace obsahů a možnosti inspirativních momentů směřujících k tvorbě nového díla. Úvodní seznámení s didaktickými portfolii vybraných osobností výtvarné pedagogiky. Online archivy a databáze typu Pinterest aj.  
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (13.09.2022)

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 2 hodiny

Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin

Seminární práce: 10 hodin

Příprava na zápočet: 25 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.09.2023)

Povinná:

BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 8090345204.  
GRÚŇ, Daniel. Archív umelca – paralelnáinštitúciaaleboprostriedokseba-historizácie? Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny [online], 2011, č. 11. http://vvp.avu.cz/foto/sesit/2011-11/grun.pdf 

Další:

BALADRÁN, Zbyněk; HAVRÁNEK, Vít; KREJČOVÁ, Věra. Atlas transformace. Praha: Tranzit, 2009. ISBN 9788087259030.  
 BLAIKIE, F., SCHŐNAU, D., STEERS, J. Preparingfor portfolio Assessmentun Art and Design: A Study oftheOpinions and ExperiencesofExitingSecondarySchoolStudents in Canada, England and TheNetherlands. JADE, 2004, 23.3, Pp. 302-315. ISSN 1476-8062.        
 FIEDEL, Helmut (Ed.) a RICHTER, Gerhard (Concept). Atlas. Köln: d.a.p. Verlag de Buchhandlung Walter König, Köln and Helmut Friedel, 2011.  ISBN 978-1-933045-47-4.     
 NOVOTNÁ, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 60 (1-2), s. 22-37.SEKULA, Alan. Výklad archivu. In CÍSAŘ, Karel. Co je to fotografie? Přeložili M. PETŘÍČEK, E.KLIMENTOVÁ. Praha: Hermann & synové, 2004.   
 TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.  
 KORTHAGEN, Fred, KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Přeložili T. JANÍK a P. NAJVAR. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.  
 LINDSTRŐM, L. TheMultipleUsesof Portfolio Assessment, in Piironen, L. (Ed.) Portfolio Assessment in Secondary Art Education and FinalExamination. Helsinki: Aalto university, University of Art and Design, 1999.  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

 

 

 


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.09.2023)

Zápočet bude udělený na základě plnění průběžných kroků-úkolů.

Odevzdané úkoly budou podkladem pro společné diskuse v semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK