PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interdisciplinární propojení výtvarné a mediální výchovy - OPNV3V009C
Anglický název: Interdisciplinary Links of Art and Media Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zdeňka Meira da Rocha, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout IP VV_MV projekt.pptx Mgr. Zdeňka Meira da Rocha, Ph.D.
stáhnout Mediální a výtvarná výchova. sem PedF.pdf Mgr. Zdeňka Meira da Rocha, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zdeňka Meira da Rocha, Ph.D. (24.11.2021)
Cílem kurzu je vybavit studenty digitálními dovednostmi i znalostmi propojených oblastí vizuální a mediální kultury, sémiotiky apod. Studenti se seznámí s příslušnými kurikulárními dokumenty obou vzdělávacích oblastí a s příklady dobré praxe výuky integrované výtvarné a mediální výchovy tak, aby byli schopni užívat multimédia ke komunikaci a uměleckému vyjádření. Studenti získají pedagogické kompetence potřebné pro úspěšnou práci s žáky ve smyslu propojení odborných obsahů výtvarné a mediální výchovy. Je cílený na rozvoj kritického uvažování studentů a studentek. Kurz se zaměřuje na studium problematiky vizuální gramotnosti, zabývá se tématy reklamy, propagandy a politické kampaně. Kurz ukazuje potencionality výtvarné výchovy pro rozvoj mediální gramotnosti. Obsahem je mj. sémiotická analýza vizuálního (mediálního) textu. Silnými akcenty jsou kolaborace, formativní hodnocení a reflexe. K tvorbě studenti využívají software Adobe Creative Cloud, dostupných freewarový programů i tradičních výtvarných technik a postupů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (23.09.2021)

Fulková, M. (2002) Když se řekne... vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova. 2002, č. 4, s. 12–14.

Jirák, J. & Köpplová, B. (2009) Masová média. Praha: Portál

Liessman, K. P.(2015) Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. Praha: Academia

Mirzoeff, N. (2019) Jak vidět svět. Praha: ArtMap

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (23.09.2021)

Multimediální práce v ateliéru

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zdeňka Meira da Rocha, Ph.D. (24.11.2021)

Seminář se zaměřuje na následující tématické okruhy:

1) Klíčové pojmy: médium, mediální výchova, digitální média, nová média; deduktivní a induktivní strategie, reflexivní praxe, tandemová výuka, RVP.

2) Mediální výchova a výtvarná výchova v kontextu kurikulárních dokumentů, nalézání společných styčných bodů zmíněných oblastí.

3) Výsledky výzkumu žité praxe oboru Výtvarná výchova - uplatňování průřezového tématu Mediální výchova.

4) Možné strategie uchopení mediální výchovy v rámci výtvarného oboru - příklady dobré praxe. 

5) Hledání a ověřování vlastní výukové strategie účastníky kurzu. 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (13.09.2023)

zápočet

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK