PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na ZŠ s reflexí - OPNU4H023A
Anglický název: Continuous Teaching Practice at Lower Secondary School
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 8 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (15.10.2020)
Praxe na základních uměleckých školách pod vedením význačných učitelů. Individuálně organizovaná pedagogická stáž umožňuje praktickou aplikaci získaných znalostí a vytváření vlastních pedagogických postupů a zkušeností. Vše je zakončeno reflexí. Practice at basic musical schools under leading of famous teachers.Individually organized pedagogical internships allow for the practical application of the acquired knowledge and for the creation of personal teaching procedures and experiences. Everything is finished with reflection.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (02.02.2022)

Cílem předmětu je získání základní orientace v kontaktu a práci se žáky základních uměleckých škol na principu aktivního přístupu v hodinách pedagogické praxe u zkušených vyučujících. Zde jsou položeny opěrné body pro budoucí osobnostní rozvoj začínajícího učitele. Rozšiřuje se přehled o studijních materiálech a jejich vhodnému využití ve vztahu k typově odlišným žákům. Student rovněž proniká do problematiky tempa, kvantity a intenzity výuky.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (02.02.2022)

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 90 minut

Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 3 hodiny

Příprava na zápočet 8 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (15.10.2020)

GALAMIAN, I. Principles of Violin Playing and Teaching. Dover Publications, New York 2015.

GIESEKING, W.,  LEIMER, K: Piano Technique, Dover Publications, New York 1972.

 

Dítě u klavíru. Sborník statí pedagogů o otázkách klavírního vyučování. Uspořádal J. Dostal. Supraphon, Praha 1977.

Etudy o klavíru. Interpretace, technika, pedagogika, estetika. Výběr statí uspořádala Věra Jůzlová. Editio Supraphon, Praha 1987.

MEDVECKÁ-HODŽOVÁ, J. Základné metodicko-pedagogické tézy vyučovania klavírnej hry. VŠMU, Bratislava 1989.

JUDOVINA-GALPERINA, T. B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Z ruského originálu přeložila Věra Jůzlová. LYNX, Brno 2000.

LIBERMAN, J. Práce na klavírní technice. Přeložila L. Šimková. Arco Iris, Praha 2003.

NEJGAUZ, G. O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1983.         

TICHÁ, L. Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (28.01.2022)

Aktivní účast na seminářích a absolvování 12 hodin praxe v ZUŠ. Reflexe poznatků a zkušeností, získaných při výuce v ZUŠ, v prezentaci na semináři předmětu.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (29.01.2022)

Průběžná praxe ve vybraných špičkových ZUŠ

Sledování práce zkušených hudebních pedagogů

Vytváření vlastních didaktických postupů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK