PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interpretační umění II - OPNU4H022A
Anglický název: The Art of Interpretation II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Jana Palkovská
doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Jana Palkovská
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Prerekvizity : OPNU4H012A
Je prerekvizitou pro: OPNU4H031A
Anotace
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (01.02.2023)
Příprava a studium repertoáru se záměrem jeho veřejné prezentace je hlavní náplní práce učitele nástrojové hry, ale i učitele hudby v téměř každé myslitelné oblasti. Hudba je fenomén, vznikající individuálně v soukromí tvrdé přípravy a přitom vyžadující veřejnou společenskou akceptaci. Umění vhodné repertoárové přípravy pro koncertní vystoupení na všech úrovních technické a interpretační vyspělosti vyžaduje mnoho znalostí i zkušeností. Student rozšiřuje své repertoárové zázemí se zřetelem ke svému profesionálnímu pedagogickému zaměření a zároveň si připravuje první podněty pro své budoucí absolventské vystoupení. Toto je zohledněno v sestavení individuálního studijního plánu. Řešení technické a interpretační problematiky zdůrazňuje metodický postup na různých úrovních. Součástí předmětu je nastudování komorní literatury s cílem koncertní prezentace a korepetiční spolupráce se zpěváky. Důležitou součástí předmětu je Interpretační seminář. Interpretační seminář je tvůrčí dílnou. Studenti zde mají možnost předvedení nastudovaného díla v různých fázích interpretačního vývoje, ověření svých schopností realizovat nastudovaném dílo před veřejností, diskutovat s kolegy a pedagogy, tříbit své umění veřejného posuzování vlastních i cizích interpretačních výkonů, řešit problémy týkající se interpretace a koncertního vystupování. Učí se podporovat svým názorem výkony ostatních, motivovat jejich další vývoj. Sami přinášejí pro ně zajímavá témata, v jejichž řešení spolu s kolegy a pedagogy nalézají podporu a inspiraci pro svou interpretační a pedagogickou práci. Preparation and study of the repertoire with the intention of public presentation, this is the main content not only of the teacher´s work in instrumental playing, but for teacher´s work in every conceivable area. Music is a phenomenon, that arises individually in the privacy of hard training, and alongside requires public social acceptance. Student expand their repertoire background with regard to their professional pedagogical focus, and at the same time prepare the program for their future graduate performance. It is taken into consideration in formation of their individual study plans. The solution of technical and interpretive issues emphasizes the methodological approach at various levels. This course contents the study of the chamber music repertoire with the aim of a concert presentation. The important part of this course is Interpretation Class, the artistic and didactic workshop. Students have the opportunity to present the studied work in various stages of interpretive development and verification of their abilities. They realize the studied work in front of the public, discuss with colleagues and teachers, they learn an acceptance of criticism and its processing, defense of own opinions, but also respecting different ones. They learn to motivate others. Students also bring their interesting topics. In solution of them, together with colleagues and pedagogues, they find support and inspiration for their interpretive and pedagogical work.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (30.01.2022)

Příprava na výuku:

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 45 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 30 minut

Samostudium literatury (za semestr) - 18 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) - 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 14 hodin

Plnění předmětu:

Příprava na zápočet - 6 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška -  30 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (15.10.2020)

Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky.

Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material. Audio recordings and videos.

SADIE, S., GROVE, G. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Macmillan Publishing Company : Oxford, 2001.

MACH, E: Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. Dover Publications, Inc., New. York 1991.

RUBINSTEIN, A: Moje mnohá léta. Z anglického originálu My Many Years přeložila Vlasta Dvořáčková. H & H Praha, 2003.

BRENDEL, A. Hudba, smysl a nesmysl. Praha. Volvox Globator 2016.

NEJGAUZ, G. G. Poetika klavíra. Bratislava: ŠHV 1963.

KOGAN, G. M.: Před branou mistrovství. Nakladatelství AMU, Praha 2012.

ZICH, J.. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon 1975

KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN 1990, ISBN 80-04-23694-4

ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles: California Classics Book 1997.

SCHOENBAUM, D. The Violin : A Social History of the World's Most Versatile Instrument. New York: WW Norton 2013

EHNES, J. Homage [CD/DVD]. (James Ehnes Plays the Fulton Collection of Violins and Violas). Onyx Classics 2009.

RUBINSTEIN, A. My Many Years. Annabella Whitestone : New York, 2003.

NEUHAUS, H. The Art of Piano Playing. Kahn & Averill : London, 2016.

BRENDEL, A. Music. Sence and Nonsence – Collected Essays and Lectures. Robsin Press : London, 2015.

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (31.01.2022)

Závěrečná zkouška vyžaduje prezentaci cca 30 minutového připraveného programu, vycházejího z individuálního studijního plánu sestaveného ve spolupráci s vyučujícím nástroje. Koná se formou veřejné přehrávky před odbornou komisí.

Při zápočtu zohledňuje vyučující průběžné plnění individuálního plánu a systematickou přípravu na veřejná vystoupení.

 

K udělení zápočtu z Interpretačního semináře se z obsahu předmětu logicky požaduje účast na seminářích a aktivní účast na práci. Dálší nezbytnou podmínkou je minimálně jednou interpretovat dílo, pohovořit o historickém kontextu, skladateli a díle samém atp. a ve vzájemné diskusi obhájit vlastní interpretaci.

Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (01.02.2023)

Příprava repertoáru pro večejná vystoupení - zhodnocení uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta podle dosažených výsledků. Korekce celoročního individuálního studijního plánu. Nastudování dalších skladeb pro vytvoření repertoárové základny důležité v budoucím pedagogickém a uměleckém profesionálním uplatnění. Sestavení semestrálního individuálního studijního plánu a jeho naplňování. Řešení technické a interpretační problematiky se zdůrazněním metodického postupu na různých úrovních. Příprava prezentace cca 30 minutového připraveného programu.

 Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.
 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK