PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvodní praxe s reflexí - OPNU4H013A
Anglický název: Introductory Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (08.09.2021)
Vstup do problematiky pedagogické praxe z hlediska dílčích aspektů. Náhled na otázky z oblasti psychologické, didaktické a umělecko-pedagogické. Součástí předmětu je praktické řešení didaktické problematiky výuky mladých interpretů na příkladech vybraných děl klavírní a smyčcové literatury, vhodné pro začínající interprety. Pozornost je věnována všem okruhům problematiky nástrojového vyučování, jako je tvoření tónu, intonace, rozvoj témbrové stránky hry, rozvoj rytmického cítění při hře, řešení techniky hry, orientace v stylových a žánrových specifikách. Studenti mají široké znalosti po instruktivní literatuře oboru, jsou schopni ji aktivně interpretovat i analyzovat. Veškerá pedagogická práce studentů je následně reflektována. Introduction into the issues of pedagogical practice in terms of partial aspects. An overview of questions from the field of psychological, didactic and artistic-pedagogical. Part of the course is a practical solution to the didactic issues of teaching young performers on the examples of selected works of piano and string literature, suitable for beginning performers. Attention is paid to all areas of instrumental teaching, such as tone production, intonation, development of the timbre aspects of playing, development of rhythmic feeling, solving the instrumental technique, orientation in stylistic and genre specifics. Students have a broad knowledge of the instructive literature in the field, they are able to actively interpret and analyze it. All pedagogical work of students is then reflected.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (08.09.2021)

Cílem předmětu jsou hlubší rozbory didaktické problematiky instruktivních děl a hledání vhodných prostředků k jejich interpretaci. 

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (08.09.2021)
Celková časová zátěž studenta 52,0 hodin
Odpovídající množství kreditů 2
Přidělené kredity 2
Zakončení Z
   
Přímá výuka  
Cvičení: 1 hodina týdně
Praxe: 12 hodin na ZUŠ
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 3 hodiny
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (03.10.2020)

Applebaum, Samuel: The Way They Play, Paganiniana Publications, Inc., Neptun City 1972.

Borová, Milada.: Příprava nadaných dětí předškolního věku ke klavírní hře. Panton, Praha 1973.

Eigeldinger, Jean-Jacques: Chopin: Pianist and Teacher as Seen by his Pupils. Cambridge University Press, Cambridge 1986.

Gregor, Vít: Klavír – černobílé tajemství interpretace. Nakladatelství Karolinum, Praha 2012.

Kogan, Grigorij M.: Práca pianistu. VŠMU Bratislava, 1988.

Martens, Frederick H.: Violin Mastery. Dover Publication, Inc., Mineola, New York 2006.

Martienssen, Carl Adolf: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985.

Šimková, Ludmila: Klavírní prvouka – metodické poznámky. Editio Bärenreiter, Praha 2003.

Vlasáková, Alena: Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha 2003.

Pazdera, J.: Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha: AMU 2015.

Yankelevich, Yuri: The Russian Violin School. Oxford University Press, New York 2016.

 

APPLEBAUM, Samuel & Sada. The Way they Play, Book I. Neptune City, New Jersey: Paganiniana Publications 1972.

APPLEBAUM, Samuel & Sada. The Way they Play, Book II. Neptune City, New Jersey: Paganiniana Publications 1973.

FLESCH, C.: The Art of Violin Playing. New York: Carl Fischer, Inc. 1924.

GALAMIAN, I.: Principles of Violin Playing and Teaching. New York: Dover Publications 2013.

HART, G.: The violin and its music. Boston: Ditson 1883.

MARTENS, F. H.: Violin Mastery. New York: Dover Publications 2006.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (08.09.2021)

Průběžné plnění povinností - aktivní účast na seminářích a 12 hodin praxe v ZUŠ.

Výstup na semináři, jehož náplní bude prezentace poznatků z praxe.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (08.09.2021)
 
1. Metodický postup v začátcích hry na klavír/housle.

2. Rozvíjení hudebního talentu.

3. Interpretace jako výklad hudebního díla s akcentem na instruktivní literaturu.

4. Klavírní/houskový tón a jeho kultivace.

5. Klavírní/houslová technika a její rozvoj.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK