PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interpretační umění I - OPNU4H012A
Anglický název: The Art of Interpretation I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Jana Palkovská
doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Jana Palkovská
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNU4H022A
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (01.02.2023)
Příprava repertoáru pro koncertní vystoupení - Příprava a studium repertoáru se záměrem jeho veřejné prezentace je hlavní náplní práce učitele nástrojové hry, ale i učitele hudby v téměř každé myslitelné oblasti. Hudba je fenomén, vznikající individuálně v soukromí tvrdé přípravy a přitom vyžadující veřejnou společenskou akceptaci. Umění vhodné repertoárové přípravy pro koncertní vystoupení na všech úrovních technické a interpretační vyspělosti vyžaduje mnoho znalostí i zkušeností. Student rozšiřuje své repertoárové zázemí se zřetelem ke svému profesionálnímu pedagogickému zaměření a zároveň si připravuje první podněty pro své budoucí absolventské vystoupení. Toto je zohledněno v sestavení individuálního studijního plánu. Řešení technické a interpretační problematiky zdůrazňuje metodický postup na různých úrovních. Součástí předmětu je též studium komorního repertoáru, prohlubování znalostí a dovedností v pestrém spektru ansámblové hry včetně korepetic. Interpretační seminář.- Příprava prezentace nástrojového repertoáru pro veřejná vystoupení. Nové podněty pro práci budoucího učitele veřejně vystupujících dětí a mládeže. Přijetí kritiky a její zpracování. Posílení schopnosti bezkonfliktní komunikace. Prezentace vlastní tvůrčí práce, prosazení, obhajoba vlastních názorů, ale i respektování odlišných. Budování schopnosti pozitivní motivace sebe i ostatních, posilování spolupráce a podpory. Psychologická a etická problematika prosazování, podpora a management v této oblasti při prezentaci budoucích žáků. Preparation of the repertoire for concert performances – Preparation and study of the repertoire with the intention of public presentation, this is the main content not only of the teacher´s work in instrumental playing, but for teacher´s work in every conceivable area. Music is a phenomenon, that arises individually in the privacy of hard training, and alongside requires public social acceptance. Student expand their repertoire background with regard to their professional pedagogical focus, and at the same time prepare the program for their future graduate performance. It is taken into consideration in formation of their individual study plans. The solution of technical and interpretive issues emphasizes the methodological approach at various levels. This course contents the study of the chamber music repertoire in accordance with deepening knowledge and skills in a diverse range of ensemble playing, including correpetition. Interpretation Class - Preparation to the public presentation of the instrumental repertoire. New impulses for the work of the future teacher of children and youth and for the public performace of them. Acceptance of criticism and its processing. Strengthening the ability of non-conflict communication. Presentation of own creative work, promotion, defense of own opinions, but also respecting different ones. Building the ability to positively motivate oneself and others, strengthening cooperation and support, suppressing negative competitiveness. Psychological and ethical issues of self-presentation, support and management in the presentation of future students.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (10.09.2021)

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 95 minut

Samostudium literatury (za semestr) - 6 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) - 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 35 hodin

 
Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (15.10.2020)

Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky.

Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material. Audio recordings and videos.

SADIE, S., GROVE, G. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Macmillan Publishing Company Oxford 2001

RUBINSTEIN, A. Moje mladá léta. H & H : Praha, 2001.

BRENDEL, A. Hudba, smysl a nesmysl. Praha : Volvox Globator, 2016.

NEJGAUZ, G. G. Poetika klavíra. Bratislava : ŠHV, 1963.

MARTIENSSEN, C. A. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava: Opus, 1985.

GREGOR, V. Klavír – černobílé tajemství interpretace. Praha: Karolinum, 2012.

KOGAN, G. M. Práca pianistu. VŠMU Bratislava, 1988.

ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles : California Classics Book, 1997.

BELL, J., REPIN V., HAHN, H. Violin Virtuosos (Strings Backstage). Richmond : String Letter Publishing, 2000.

EHNES, J. Homage [CD/DVD]. (James Ehnes Plays the Fulton Collection of Violins and Violas). Onyx Classics, 2009.

NEUHAUS, H.  The Art of Piano Playing. Kahn & Averill London, 2016.

RUBINSTEIN, A. My Young Years. Aneta, Ewa, Alina, John Rubinstein : New York, 2001.

COOKE, J. F. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola : New York, 1999.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (10.09.2021)
 

Závěrečná zkouška vyžaduje prezentaci cca 30 minutového připraveného programu, vycházejího z individuálního studijního plánu sestaveného ve spolupráci s vyučujícím nástroje. Koná se formou veřejné přehrávky před odbornou komisí.

Při zápočtu zohledňuje vyučující průběžné plnění individuálního plánu a systematickou přípravu na veřejná vystoupení.

 

K udělení zápočtu z Interpretačního semináře se z obsahu předmětu logicky požaduje účast na seminářích a aktivní účast na práci. Dálší nezbytnou podmínkou je minimálně jednou interpretovat dílo, pohovořit o historickém kontextu, skladateli a díle samém atp. a ve vzájemné diskusi obhájit vlastní interpretaci.
Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (10.09.2021)

Příprava repertoáru provečejná vystoupení - zhodnocení uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta podle dosažených výsledků. Korekce celoročního individuálního studijního plánu. Nastudování dalších skladeb pro vytvoření repertoárové základny důležité v budoucím pedagogickém a uměleckém profesionálním uplatnění. Sestavení semestrálního individuálního studijního plánu a jeho naplňování. Řešení technické a interpretační problematiky se zdůrazněním metodického postupu na různých úrovních. Příprava prezentace cca 30 minutového připraveného programu.

 Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK