PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interpretační seminář - OPNU4H001C
Anglický název: Interpretation Class
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBU4H001C
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (15.10.2020)
Interpretační seminář má komplexní charakter a probíhá současně pro všechny ročníky bakalářského i navazujícího magisterského programu Hudební výchova – Hra na nástroj. Jde o jeden ze základních bodů celého studia, proto je koncipován na plných 6 semestrů bakalářského a 4 semestry magisterského studia. Cíle kurzu je možno shrnout do tří základních okruhů: 1) Ověření vlastních interpretačních dovedností, schopností a možností formou vystoupení před publikem. 2) Hodnocení a rozbor přednesených výkonů. Zde se předpokládá vůdčí role studentů vyšších ročníků. 3)Poznávání významných interpretačních a pedagogických osobností minulosti in současnosti, pronikání k podstatě hudebního sdělení při použití adekvátních technických prostředků The interpretive seminar is comprehensive and takes place simultaneously for all years of the bachelor's and subsequent master's program Musical Education - Playing an Instrument. It is one of the fundamental aspects of the whole program, therefore it is designed for a full 6 semesters of bachelor's and 4 semesters of master's studies. The objectives of the program can be summarized in three basic areas: 1) The verification of ones own interpretive skills, capabilities and possibilities, through performances infront of an audience. 2) The evaluation and analysis of lectures. Here, senior students are expected to take a leading role. 3) Getting to know important interpretive and pedagogical personalities of the past and present, and grasping the essence of the musical message through adequate technical means.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (11.09.2023)

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 120 minut
Samostudium literatury (za semestr) 4 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (15.10.2020)

Klasická evropská nástrojová literatura 18., 19. a 20. století. Notový materiál.

Audionahrávky a videonahrávky interpretačních výkonů.

Recenze a kritiky koncertního života v českém i zahraničním tisku.

Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material.

Audio recordings and videos of interpretive performances.

BURLEY-ALLEN, M. Listening. The Forgotten Skill. New York : John Willey, Inc. 1995

EHNES, J. Homage [CD/DVD]. (James Ehnes Plays the Fulton Collection of Violins and Violas). Onyx Classics 2009.

BRENDEL, A. Music. Sence and Nonsence – Collected Essays and Lectures. Robson Press : London, 2015.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (11.09.2023)

Komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje.

V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.

Pro výchovu budoucích pedagogů má interpretačně-pedagogický seminář nezastupitelný význam.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (11.09.2023)
Podmínkou započtení předmětu je aktivní účast ve výuce, kreativita a instrumentální vystoupení alespoň menšího rozsahu nejméně  jednou za akademický rok
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK