PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe s reflexí na SŠ - OPNT4T033A
Anglický název: Continuous practice with reflection in high school
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 28 (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jana Hájková
doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)
Podstatou předmětu je učitelská praxe studentů učitelství tělesné výchovy primárně na partnerských středních školách KTV PedF UK, kde působí provázející učitelé: 1. Gymnázium Litoměřická: Mgr. Martin Weiser 2. Gymnázium Voděradská: Mgr. Veronika Bohmanová 3. Gymnázium J. S. Malchara: Mgr. Jana Burešová a Mgr. Petr Kváča Didaktická praxe studentů učitelství tělesné výchovy by měla obsáhnout specifiku dané věkové kategorie ve výchovně vzdělávacím programu základní školy. Nejedná se jen o hospitace a vlastní vedení hodin, ale i participace na běžném provozu školy, tj. pedagogicko výchovné činnosti učitele, administrativě atd. Studenti by měli zvládnout nejen přípravu hodiny dle požadavků Školního vzdělávacího programu, resp. Rámcového vzdělávacího programu, při použití různých didaktických metod a stylů dle možností školy (objekty, náčiní, nářadí), ale i vlastní výuku, včetně sebereflexe. Didaktická praxe na střední škole se řídí konkrétním obdobím školního roku. Na zápočet je nutné zpracování základních materiálů: přípravy na výuky, reflexe vlastní výuky i celé praxe.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)

Učitelská praxe studentů učitelství tělesné výchovy na středních školách.

Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)

Přímá výuka primárně na partnerských středních školách KTV PedF UK, kde působí provázející učitelé:
1. Gymnázium Litoměřická: Mgr. Martin Weiser
2. Gymnázium Voděradská: Mgr. Veronika Bohmanová
3. Gymnázium J. S. Malchara: Mgr. Jana Bulířová a Mgr. Petr Kváča
Semináře: 4
Praxe: 24

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut
Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 30 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin

Plnění předmětu
Osobní reflexe praxe: 5 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)

DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF.

FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2885-1.

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.

HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2   

JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.

 KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodická doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

PRUKNER, Vítězslav a Iva MACHOVÁ. Didaktika atletiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 978-80-244-3182-6.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.

Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.

SUCHÝ, J., VOJTÍKOVÁ, L., FLEMR, L.,  KOTLÍK, K., ČECHOVÁ, A., KOVÁŘ, K. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.

TILINGER, P. (vedoucí autorského kolektivu), FLEMR, L., KAJZAR, J., KOČÍ, J., KYSEL, P., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Metodicky průvodce praxemi, Praha: Palestra, 2021. ISBN: 978-80-87723.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)

Didaktická praxe na střední škole se řídí konkrétním obdobím školního roku.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)

Zpracování základních materiálů - přípravy na výuky, reflexe vlastní výuky i celé praxe.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK