PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na SŠ s reflexí - OPNS4S033A
Anglický název: Continuous Practice at Secondary School and Reflection
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OPNS4S022A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.02.2020)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům zkušenosti z praktického působení na středních všeobecně vzdělávacích a středních odborných školách, které v rámci společného vzdělávání zajišťují podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných třídách. Studenti budou uplatňovat své teoretické znalosti z přednášek a seminářů a své vlastní zkušenosti žáka/ studenta budou porovnávat s realitou profese učitele SŠ. Souvislá praxe na SŠ bude probíhat ve formě základní orientace a hospitace ve vybraných předmětech a přípravy podpůrných materiálů a inkluzivních aktivit pro žáky. Student pro souvislou praxi volí jednu střední školu, na níž se podrobně seznamuje také s chodem školního poradenského pracoviště. V průběhu praxe na základě observace a rozhovorů písemně reflektuje náplň práce třídního učitele, školního speciálního pedagoga, metodika prevence, výchovného poradce, školního psychologa, sociální pracovnice dle disponibility těchto pracovních pozic na vybrané střední škole. Požadují se vytvořená portfolia ze souvislé praxe na SŠ a doložení písemných reflexí v Moodle prostředí.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

·         praxe 24 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 64 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)

BACHE, Ch. M. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Přeložil Petr LISÝ. Praha: Carpe Momentum, 2015. ISBN 978-80-905334-2-4.
LOWRIE, T. An educational practices framework: the potential for empowerment of the teaching profession. Journal of education for teaching: international research and pedagogy. Abingdon: Carfax Publishing Company, 2014, 40(1),34-46. ISSN 0260-7476.
MAREŠ, J. Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2009, 59(3), 232-258. ISSN 0031-3815.

PIPEKOVÁ, J., BARTOŇOVÁ, M., MAGEROVÁ,J., ŘEHULKA,E.,VIKTORIN, J.,VÍTKOVÁ, M. Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 101 s. ISBN 978-80-210-9310-2.
PIPEKOVÁ, Jarmila, Miroslava BARTOŇOVÁ, Jan VIKTORIN a Marie VÍTKOVÁ. Rozšíření školního poradenského pracoviště o pozici školního speciálního pedagoga a školního psychologa. Online Journal of Primary and Preschool Education, Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2019, roč. 3, č. 1, s. 1-8. ISSN 2533-7106.

PUŠKINOVÁ, M. Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku 2018/2019. Školní poradenství v praxi: nový odborný časopis pro poradenské pracovníky. Praha: Wolters Kluwer, 2019, 6(1), 18-21. ISSN 2336-3436.
STODŮLKOVÁ, E., ZAPLETALOVÁ, E. Pedagogika pro střední školy. Beroun: Machart, 2011. ISBN 978-80-87517-22-2.
ŠTOČEK, M. Rukověť výchovného poradce a školního metodika prevence: střední škola. 21. vydání, verze 1.2016. Nový Bydžov: aTre,2016.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)

Souvislá praxe na SŠ bude probíhat ve formě základní orientace a hospitace ve vybraných předmětech a přípravy podpůrných materiálů a inkluzivních aktivit pro žáky. 

Student pro souvislou praxi volí jednu střední školu, na níž se podrobně seznamuje s chodem školního poradenského pracoviště, s přípravou a realizací preventivních programů.

Pozornost je zaměřena na vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných, na začleňování žáků s OMJ, genderové otázky v prostředí střední školy.

V průběhu praxe na základě observace a rozhovorů písemně reflektuje náplň práce třídního učitele, školního speciálního pedagoga, metodika prevence, výchovného poradce, školního psychologa, sociální pracovnice dle disponibility těchto pracovních pozic na střední škole.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2022)

Absolvování souvislé pedagogické praxe v požadovaném rozsahu - přesné vymezení obsahu a rozsahu je uvedeno v moodle.

Studenti odevzdávají materiály (tvoří Portfolio) do moodle. Účastní se společných reflexí.

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2022)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Souvislá praxe na SŠ s reflexí

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9251

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK