PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prohlubující kurz pro učitele speciální pedagogiky - OPNS4S031B
Anglický název: Deepening Course for Teachers of Special Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OPNS4S022A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)
Předmět je určen pro studenty speciální pedagogiky v programu Učitelství pro základní a střední školy. Umožňuje studentům aplikovat získané poznatky ze speciální pedagogiky při řešení vybraných problémů kurikula a jeho realizace v prostředí inkluzivní školy. Studenti sledují působení speciálních pedagogů na školním poradenském pracovišti, spolupráci s třídním učitelem a možnosti jejich zapojení do školních a komunitních projektů, reflexi specifických otázek poskytování podpory (žáci s OMJ, žáci nadaní aj.). Semináře jsou zaměřeny na otázky zajištění bezpečí a prevenci rizik a wellbeing v prostředí školy. Staví na souvislostech s druhým studovaným oborem a vedou k úspěšnému vstupu studentů do pedagogické praxe.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 16 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 16 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2020)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8

BENDL, S., KUCHARSKÁ (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha:UK Pedagogická fakulta 2008. ISBN 978-80-7290-366-5

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X

HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, ISBN 978-80-247-3070-7

JUCOVIČOVÁ, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN978-80-8729-007

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X

OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H: a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0

VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.

ZÁKONNÉ PŘEDPISY A VYHLÁŠKY vztahující se k problematice speciální pedagogiky

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (22.10.2022)

Obsah:
1.      Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve společném vzdělávání v heterogenních skupinách na základní škole, vč. žáků nadaných a žáků s OMJ.
2.      Posuzování chování žáků, problémové chování (rušivé chování, poruchy chování jako diagnóza, rizikové projevy chování žáků ve společném vzdělávání základní a střední školy).
3.      Ochrana zdraví, zajištění bezpečí a prevence rizik v prostředí školy, wellbeing v prostředí školy.
4.      Vzdělávací kurikulum a každodenní život školy – didaktická stážá na základní škole.
5.      Speciální pedagog jako součást poradenského pracoviště na škole.
6.      Škola pohledem učitele a speciálního pedagoga – vlastní výzkumné šetření a společná reflexe jeho výsledků

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)

Aktivní účast na seminářích spojených s odbornou stáží na školním poradenském pracovišti.

Vypracování zadaných úkolů a jejich vložení do moodle.

Prezentace úkolů na reflektivním semináři.

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (15.09.2022)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK