PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika inkluzivní pedagogiky - OPNS4S022A
Anglický název: Didactics of inclusive pedagogy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 16 / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS4S012A
Je prerekvizitou pro: OPNS4S032A, OPNS4S033A, OPNS4S031B, OPNS4S032B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (05.02.2022)
Cílem předmětu je představit studentům perspektivy inkluzivní multidimenzionální didaktiky v dimenzích: vztahy ve třídě, flexibilní žákovské skupiny a týmy, inkluzivní hodnoty v třídních a školních pravidlech, příprava podpůrného učebního prostředí a edukačního materiálu, individualizace a diferenciace ve třídě, univerzální design a architektura tříd a škol, supervize a (auto)evaluace inkluzivních postupů.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 30 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.02.2020)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů  a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.
ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN  978-80-271-0789-6.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6527-7.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0367-4.
TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016.  ISBN 978-80-7552-008-1.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.01.2023)

Obsah:
1. multidimenzionální didaktika – vymezení pojmu, dimenze
2. kooperace žáků a  flexibilní žákovské skupiny v inkluzivní třídě
3. profil Teacher Education for Inclusion
4. práce s pravidly v kontextu rozvoje inkluzivní kultury školy - kodex férové třídy
5. inkluzivní (univerzální) design škol a školních tříd
6. metody badatelské výuky a jejich využití v práci heterogenních tříd

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)
Vypracování přípravy interaktivní hodiny pro žáky SŠ na zadané téma v oboru speciální pedagogika.
Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2022)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Didaktika inkluzivní pedagogiky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK