PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová speciálně pedagogická praxe s reflexí - OPNS4S013A
Anglický název: Special Educational Practice and Reflection
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Korekvizity : OPNS4S011A, OPNS4S012A
Je korekvizitou pro: OPNS4S012A, OPNS4S011A
Je prerekvizitou pro: OPNS4S023A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.02.2020)
Cílem oborové speciálně pedagogické praxe je seznámit studenta s aktuální podobou speciálně pedagogické poradenské podpory žáka se SVP a jeho učitelů. Praxe studentů probíhá na všech typech a stupních škol ve školním poradenském pracovišti a ve speciálně pedagogických centrech. Při praxi se studenti seznámí se standardní činností vybraného zařízení. Získají informace o rozdělení kompetencí mezi členy vedení a pracovníky poradenského týmu, o prioritách v oblasti výchovy a vzdělávání žáků se SVP, o formách spolupráce s rodiči a o aktuálních legislativních předpisech, které jsou pro školní poradenské pracoviště nebo SPC závazná. V rámci praxe studenti plní předepsané úkoly reflektivní povahy, které zpracují do portfolia. Zaměření praxe bude možné po vzájemné dohodě modifikovat podle konkrétních podmínek vybraného zařízení.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2022)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

·         praxe 12 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 16 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.02.2020)

EHLOVÁ, M. Školní poradenské služby na středních školách poskytované výchovnými poradci. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2016, 66(5), 570-591. ISSN 0031-3815.
MICHALÍK, J., HANÁK,P. (eds.) Inovace činnosti SPC při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením: národní konference II. : sborník příspěvků. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha : IPPP ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-42-1.
KUCHARSKÁ, A. Školní poradenské pracoviště. In BENDL, S:, KUCHARSKÁ, A.(ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha : UK PedF , 2008. s. 47-49. ISBN 978-80-7290-366-5.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)

Studenti se aktivně účastní vstupního semináře, dále společných reflektivních praxí ve školách. Výstupy prezentují v záverečném semináři.

Jednotlivé úkoly odevzdávají průběžně do moodle.

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek souvisejících předmětů, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK