PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifika edukačních postupů v SPPG - OPNS4S012A
Anglický název: Specific educational practices in special education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 16 / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Korekvizity : OPNS4S011A, OPNS4S013A
Je korekvizitou pro: OPNS4S013A, OPNS4S011A
Je prerekvizitou pro: OPNS4S022A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)
Předmět se zaměřuje na specifika intervenčních postupů a strategií ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a v prostředí školy zvláště zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)

Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, osvojit si dovednost aplikovat výsledky speciálně pedagogické diagnostiky a metodická doporučení poradenských pracovníků v přímé práci s žáky, dovednosti individualizovat edukační postupy, upravovat učební materiály a provádět formativní hodnocení žáků.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 134 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 48 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.02.2020)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. BRNO: Pedagogická fakulta MU, 2016, ISBN 978-80-210-6678-6.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I.,  GAJZLEROVÁ, L., OPATŘILOVÁ, D.,  ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Support Measures for Students with Special Education Needs in Mainstream Schools in the Czech Republic and Abroad. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 198 s. ISBN 978-80-210-8504-6.
BASLEROVÁ, P. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5.
ČADILOVÁ, V.; THOROVÁ, K.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s poruchami autistického spektra. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3054-6.
ČADOVÁ, E.a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3052-2.
ČADOVÁ, E.a kol. Metodika práce asistenta pedagoga  při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením nebo závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4454-3.
HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga  při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4452-9.
KARGEROVÁ, J., STARÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření  u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění. První stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4499-4.
POTMĚŠIL, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.
VALENTA, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3.
VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)
Vypracování a prezentace zadaných úkolů a seminární práce. Všechny podklady ke zkoušce musí být odevzdány nejméně 14 dní před termínem zkoušky. 
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)

1. Diagnostické domény v SPPG a jejich využití při plánování, realizaci a evaluaci výuky žáků se SVP;

2. Aplikace podpůrných opatření u žáky se SVP ( individuálně, při skupinové a frontální práci se třídou);

3. Úpravy místní a časové pro žáky se SVP, metodické úpravy a jejich efektivita;

4. Využití a příprava metodických pomůcek pro práci s žáky se SVP;

5. Formativní hodnocení žáků se SVP;

6. Zvládání emoční zátěže při práci s žáky s problémovým chováním;

7. Zapojení asistenta pedagoga, jeho metodické vedení a kontrola, společná příprava na vyučování.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)

Předmět je zakončený zkouškou dle zadaných tematických okruhů. Všechny podklady ke zkoušce musí být odevzdány nejméně 14 dní před termínem zkoušky. 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (10.09.2022)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Specifika edukačních postupů v SPPG s praxí

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9117

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK