PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Problematika školního věku v SPPG - OPNS4S011A
Anglický název: School age issues in special education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 16 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Korekvizity : OPNS4S012A, OPNS4S013A
Je korekvizitou pro: OPNS4S012A, OPNS4S013A
Je prerekvizitou pro: OPNS4S021A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)
Předmět se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a v prostředí školy zvláště zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)

Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a v prostředí školy zvláště zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti si osvojí aktuální poznatky speciálně pedagogické diagnostiky, možnosti úprav hodnocení žáků a získají poznatky k postavení speciálního pedagoga na základní nebo střední škole.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2022)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 88 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 24 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (03.09.2023)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vydání. Brno: Munipress, 2018. 165 s. ISBN 978-80-210-9189-4.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ,I.,  GAJZLEROVÁ, L.,  OPATŘILOVÁ, D.,  ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Support Measures for Students with Special Education Needs in Mainstream Schools in the Czech Republic and Abroad. Brno: MU, 2017. 198 s. ISBN 978-80-210-8504-6.

HRADILOVÁ, T. a kol. Surdopedie a dospělý věk. Sluchová ztráta v mezilidském kontaktu.Praha: Grada, 2023. ISBN: 978-80-271-3125-9

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HÁJKOVÁ,V. , STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.
OPATŘILOVÁ, D., BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky. In Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2019, s. 61-128, 68 s., ISBN 978-80-7496-421-3.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)

Vypracování a prezentace zadaných úkolů a seminární práce. Všechny podklady ke zkoušce musí být odevzdány nejméně 14 dní před termínem zkoušky. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)

1. Školní věk jedince s postižením, variabilita vývoje žáka se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním či sociálním znevýhodněním ve školním věku;

2. Projevy znevýhodnění ve školním prostředí, odlišnost v běžném školním prostředí – akceptace, nonakceptace;

3. Speciální vzdělávací potřeby, jejich identifikace a variabilita;

4. Školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty žáků se SVP;

5. Stav českého školství z hlediska inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;

6. Současná školská legislativa;

7. Systém tříd a škol zřízených pro žáky a studenty se SVP;

8. Speciální didaktické pomůcky, technické pomůcky, vybavení učeben;

9. Příprava dítěte s postižením na školu, školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)

Předmět je zakončený zkouškou dle zadaných tematických okruhů. Všechny podklady ke zkoušce musí být odevzdány nejméně 14 dní před termínem zkoušky. 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (10.09.2022)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Problematika školního věku v SPPG

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7574

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK