PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vocal-Instrumental Forms - OPNS4H011A
Anglický název: Vocal-Instrumental Forms
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)
V návaznosti na předměty zabývajícími se dějinami hudby a analýzou v bakalářském studiu oborů Hudební výchova a Sbormistrovství předmět Vokálně-instrumentální formy rozšiřuje znalosti o velkých vokálně-instrumentálních formách od doby baroka do současnosti. Důraz je kladen na pedagogickou interpretaci vybraných skladeb českých i světových skladatelů. Na příkladech konkrétních děl předmět představuje nejčastější vokálně instrumentální formy, jeho hlavním cílem předmětu je též propojování všeobecných znalostí o vývoji, principech a charakteristikách vokálně-instrumentálních děl. Na jednotlivých příkladech jsou též ukazovány rozdíly mezi formou a žánrem, které jsou klíči k výuce hudby na 2. a 3. stupni základní resp. střední školy.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)

Upon successful completion of the course Vocal-Instrumental Forms, students will be expected to:

  • Demonstrate a basic knowledge of significant composers and works related to Western vocal-instrumental music 
  • Apply understanding of stylistic trends through aural recognition and analysis of representative works
  • Identify the various genres of music and trace their development through the major historical periods
  • Understand and describe the development of instruments
  • Analyze representative works and evaluate how music was shaped (voluntarily: by broad political, cultural, and economic trends and by the values of the society that produced it)
  • Evaluate the impact of past musical developments on present-day musical practices in the field of vocal-instrumental forms
Deskriptory
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 18 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 16 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)

Učebnice dějin hudby (Michels, Smolka, Hrčková aj.)

a hudebních forem (Zenkl aj.)

SMOLKA, J. Česká kantáta a oratorium. Editio Supraphon :  Praha – Bratislava, 1970.

HERDEN, J. Úpravy lidových písní pro školní sbory. Praha PedF UK, 2006, ISBN 80-7290-271-7.

MICHELS, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000.

HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby I-III, V-VI, Praha 2005 nn.

Zahraniční literatura: 

Mathes, J.: The Analysis of Musical Form, Pearson College Division, USA 2006, ISBN 0131584243, 9780131584242. 

Rowley, G.: The Book of Music. MacDonald Educational Ltd. And QED Ltd., 1977.

Alex Ross: The Rest is Noise, Listening to the Twentieth Century, 2008.

Crocker, Richard L.: A History of Musical Style, New York 1986.


Grout, Donald Jay – Palisca, Claude: A History of Western Music, New York 1996 (popř. 1984).


Handschin, Jacques: Musikgeschichte im Überblick, Luzern 1948.


Wörner, Karl-Heinrich: Geschichte der Musik, 8Göttingen 1993.

 

Hesla ve slovnících a encyklopediích:

 

Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG), Kassel 1949-1968, supplementa 1968ff.; nové přepracované vydání Kassel 1996ff.

The New Grove. Dictionary of Music & Musicians, London1980, nové vydání 2000.

Riemann Musiklexikon (12. vydání),Mainz 1959-1961, 1967, 1972-1975.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)

REQUIREMENTS FOR CREDIT:

1.      ATTENDANCE. Regular attendance is essential and expected. Maximum of absences: 3 per a semester. Concepts are cumulative and absences will increase the difficulty of the course. Students should contact the instructor prior to any planned absence!

2.      EVALUATION. Students shall be evaluated through a few Minor Exams during the semester and „ANALYSIS PAPERS“: Each student will prepare 2 short "ANALYSIS papers" (one A4 paper) with a test / game / cross-word puzzle / song etc. for other students. The „activity“ will always be related to settled work from the field of vocal-instrumental music. The paper should contain an excerpt of notation and some related pictures.   

Reccomended pieces: 

Beethoven, Ludwig van: Missa solemnis, Kristus na hoře Olivetské   

Brahms, Johanes:  Německé requiem                             

Britten, Benjamin: Válečné requiem                               

Brixi, František Xaver: Missa integra d moll                         

Bruckner, Anton: Mše č. 1 d moll                                 

Debussy, Claude: Utrpení svatého Šebestiána

Eben, Petr: Pragensia, Pocta Karlu IV., Apologia Socratus, Posvátná znamení

Dvořák, Antonín: Svatební košile

Foerster, Josef Bohuslav:  Svatý Václav

Franck, César:  Sedm slov Kristových na kříži

Haydn, Josef: Stvoření, Roční doby                                                

Honneger, Artur: Vánoční kantáta

Janáček, Leoš: Zápisník zmizelého                                                   

Jenkins, Karl:  The Armed Man - A Mass For Peace

Kodály, Zoltán: Psalmus hungaricus, Missa brevis, Budvári Te Deum

Kohoutek, Ctirad: Skalické zvony

Ligeti, György:  Requiem

Liszt, Franz: Legenda o svaté Alžbětě, Kristus

Martinů, Bohuslav: Polní mše, Hora tří světel                             

McCartney, Paul:  Liverpool Oratorio                            

Mendelssohn, Felix :  Eliáš   

Messiaen, Olivier: La Transfiguration de Notre Seigneur

Penderecki, Krzystof: Requiem Polskie, Stabat mater, Pašije podle sv. Lukáše

Pärt, Arvo: Pašije podle sv. Jana   , Berlínská mše

Poulenc, Francis: Gloria

Prokofjev, Sergej: Alexandr Něvský

Rejcha, Antonín: Te Deum                                                       

Rutter, John: Requiem

Schönberg, Arnold: Ten, který přežil Varšavu                             

Weber, Andrew Lloyd: Requiem

Zelenka, Jan Dismas: Missa votiva e moll, ZWV 18     

 

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)

A study of the analysis of chosen works of western music / vocal-instrumental forms / from its beginnings through the end of the 20th century 

Emphasis will be placed on developing a thorough knowledge of vocal-instrumental literature and focus on 12 specific works. 

The course will include the study of both sacred and secular music. It will place a strong emphasis on listening to and identifying various compositional styles of music.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (02.01.2024)

-----

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK