PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe SPPG II - OPNS3S115A
Anglický název: Special Educational Practice II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/6, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Barbora Bertlová
Prerekvizity : OPNS3S107A
Je prerekvizitou pro: OPNS3S122A, OPNS3S121A
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
Cílem povinné odborné praxe je upevnění pedagogických, psychologických, a především odborných speciálně pedagogických znalostí a didaktických dovedností studentů jejich ověřením praktickou aplikací. Povinný předmět Oborová praxe II svým zaměřením umožňuje systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky, poradenství a didaktiky vyučování na základních školách zřízených podle parag. 16 odstavce 9 a ve společném vzdělávání. Obsah předmětu Oborová praxe II je provázán s předměty profilujícího základu, cílem je aplikovat osvojené znalosti a dovednosti vzhledem ke specifikům v edukaci žáků školního věku. Aktivity studentů jsou průběžně reflektovány. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (12.02.2022)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení/praxe 60 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 60 hodin

·         zpracování reflektivních úkolů a příprava na praxi 30 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

Předmět bude zahájen cvičením v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci výuky.

Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 141 s. ISBN 9788021054974.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HUPKOVÁ, M., PETLÁK, E. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris, c2004. 135 s. ISBN 8089018777.

SLEPIČKOVÁ, L., PANČOCHA, K. et al. Aktéři školní inkluze. SchoolInclusionActors. MVP

MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2013. 159 s. ISBN 978-80-210-6688-5.

Doporučená literatura

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307.

ELLIOTT, J. a M. PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: GradaPublishing, 2002. 206 stran. ISBN 8024701820.

Aktuální legislativa (zákony, vyhlášky)

Sylabus
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)

Cílem předmětu Oborová praxe II je aplikace získaných znalostí a dovedností ze speciální pedagogiky školního věku v prostředí konkrétních škol. Je realizována jako přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením učitele (speciálního pedagoga) ve školách žízených podle paragrafu 16, odst. 9 a ve školách s inkluzivním přístupem a školských zařízeních (školní poradneské pracoviště, PPP) . Student si osvojuje asistentské práce pod vedením učitele ve školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a speciálního pedagoga ve školských zařízeních. Dostává příležitost pod odbornou supervizí aplikovat znalosti a dovednosti ze speciálně pedagogické diagnostiky a edukace v praxi. Student si vede záznamy o speciálněpedagogické činnosti, které zaznamenává formou portfolia.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)

Zpracování Deníku pedagogické praxe jako součást Portfólia praxí a jeho vložení do Moodlu. Pokyny k praxím jsou vloženy v Moodlu, student je s nimi seznamem na první výuce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK