PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika školního věku - OPNS2S101A
Anglický název: Special education at school age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : OPNS2S102A
Je korekvizitou pro: OPNS2S102A, OPNS2S114B, OPNS2S116B, OPNS2S115B
Je prerekvizitou pro: OPNS2S113B, OPNS2S112B, OPNS2S116B, OPNS2S114B, OPNS2S103A, OPNS2S115B, OPNS2S105A, OPNS2S104A
Je záměnnost pro: OKNS2S101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (19.04.2017)
Současný systém škol a zařízení. Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků. Dítě, žák, učitel a jejich vzájemná komunikace. Výchovně vzdělávací programy. Edukační realita. Kurikulum. Klasifikace a hodnocení. Žák: subjekt edukace. Péče o zdraví a dozor nad žáky. Škola jako edukační instituce. Dokumentace učitele, ředitele školy. Osobnost speciálního pedagoga.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

Cílem předmětu je orientace v současné legislativě a vzdělávacím systému žáků se SVP.

Deskriptory
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.09.2020)

Předmět bude zahájen prednáškou a cvičením v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci vyuky v tomto předmětu (7.10. od 10, 00 do 12,00 hodin).

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod najdete na odkazu:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams vám bude zaslam pomocí pozvánky (bude upřesněno datum cas).

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (19.04.2017)

Základní studijní literatura

BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno: Paido, 2007.ISBN 978-80- 7315-144-7. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Universita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-981-6.

MULLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8.

VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.

 

Doporučená studijní literatura

ČERNÁ, M. a kolektiv Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

FRASER, J. Účinné poradenství při terapii koktavosti. Praha, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-689-6.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8.

HÁJKOVÁ, V(ed.) Bazální stimulace, aktivace a komunikace žáků s kombinovaným postižením. Praha: EPOCHA, 2010. ISBN 978-80-904464-0-3.

JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-JUCOVIČOVÁ, D. a kolektiv Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN 978-80-8729-007.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

1. Speciální vzdělávací potřeby (SVP) - terminologické vymezení, legislativní zakotvení pojmu.

2. Identifikace SVP u nás a v zahraničí.

3. Současný systém škol určených pro vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR.

4. Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků se SVP. Výchovně vzdělávací programy z hlediska možností podpory speciálních potřeb znevýhodněných jedinců.

5. Podpůrná opatření pro žáky s mentálním, tělesným, smyslovým postižením, sociálním a zdravotním znevýhodněním podmínky k jejich zajištění v prostředí běžných škol i škol zřízených pro žáky se SVP.

6. Role pedagogů a asistentů pedagogů ve vzdělávání žáků s  kombinovaným postižením. 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (07.10.2020)

Přemět je ukončen písemnou zkouškou. Úspěšné složení - 70 % správných odpovědí

Zpracování seminární práce dle zadání

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK