PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy fonetiky a lingvodidaktiky - OPNS1S163B
Anglický název: Introduction to Phonetics and Czech Language Didactics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS1S159B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2019)
Studenti se v předmětu seznámí s fonetickým a fonologickým popisem češtiny (v rovině segmentální i suprasegmentální) a souvisejícími oblastmi a budou uvedeni do základní problematiky didaktiky českého jazyka.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)

Cílem kurzu se seznámit studenty se základními pojmy fonetiky a se základním popisem segmentální a suprasegmentální roviny zvukového systému češtiny a uvést studenty do studia didaktiky češtiny.

 

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (03.02.2021)
Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci bude výuka předmětu probíhat distančně dle rozvrhu na platformě Google Meet (příp. MS Teams a/nebo MOODLE) na linku, který bude studentům zaslán před výukou e-mailem. Materiály ke studiu a prezentace budou studentům zaslány taktéž e-mailem. 
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)

CVRČEK, V. a kol. Mluvnice současné češtiny 1., Jak se píše a jak se mluví. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2812-7.

ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.

ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Přehled a slovníky. Praha: Karolinum, 2011. ISBN  978–80–2461–946–0.

ČERNÝ, Jiří. Úvod do studia jazyka. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 2008. ISBN 978-80-734-6093-8.

HUBÁČEK, J.; JANDOVÁ, E., SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. 3. vyd. Opava: VADE MECUM BOHEMIAE, 2002. ISBN: 978-80-86041-37-7.

HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, J. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995. ISBN 808582793X.

KARLÍK, P.; NEKULA, M.; RUSÍNOVÁ, Z. (eds.). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 1995 (nebo novější vydání). ISBN 80-7106-134-4.

KOLÁŘOVÁ I.; HAUSER P.; KLÍMOVÁ K., ONDRÁŠKOVÁ K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-8068-9.

KRČMOVÁ, M. Fonetika a fonologie. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/ff/js08/fonetika/ucebnice/index.html

Mluvnice češtiny 1. Praha: Academia, 1986 (ISBN neuvedeno). Dostupné z: http://stream.avcr.cz/ujc/mluvnice-cestiny-1.pdf

OHNESORG, K. Fonetika pro logopédy. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1974. ISBN (ISBN neuvedeno).

PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994, 2.vyd. 1997. ISBN 80-7066-843-1. 

SKARNITZL, R; ŠTURM, P.; VOLÍN, J. Zvuková báze řečové komunikace. Fonetický a fonologický popis češtiny. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3272-8.

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)

Tematické okruhy: 

1. Fonetika a její vymezení

2. Základní aspekty q metody fonetického zkoumání jazyka

3. Produkce a recepce řeči

4. Popis segmentální roviny češtiny

5. Suprasegmentální rovina češtiny

6. Základní pojmy fonologie

7. Fonetická transkripce (fonetická transkripce češtiny, mezinárodní transkripční systémy)

9. Ortoepie a ortofonie

10. Úvod do didaktiky českého jazyka – vymezení, souvislost s dalšími obory

11. Moderní přístupy v didaktice ČJ, současné koncepce a principy. Vztah řečových dovedností a jazykových prostředků.

12. Základní metodická pravidla spojená s osvojováním jazyka, etapy osvojování jazyka.

 

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)

Písemný test (úspěšnost – 75 %, test je možné 2x opakovat).

Docházka (80 %)

Zpracování a prezentace seminární práce a zadaných úkolů.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK