PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
NKS v dospělém věku a u seniorů - OPNS1S158B
Anglický název: Speech and Language Disorders in Adults
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS1S152B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (16.10.2018)
Studenti se seznámí s jednotlivými druhy získaných neurogenních poruch řeči v dospělosti a ve stáří, s jejich etiologií, symptomatologií, možnostmi diagnostiky i terapie.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (11.10.2020)

Výuka bude vzhledem k epidemiologické situaci probíhat na platformě MOODLE a Teams.Všechny potřebné informace obdrželi přihlášení studenti e-mailem.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (29.10.2019)

CSÉFALVAY, Zolt a kol. (2007) Trapie afázie. Praha: Portál

DVOŘÁK, Josef (2001) : Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica.

FROSTOVÁ, Jana (2010): Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU ve spolupráci s MSD

LOVE, R.J., WEBB, W.G. (2009): Mozek a řeč. Praha: Portál.

NEUBAUER, Karel a kol. (2006) Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (16.10.2018)

Proces komunikace a jeho poruchy v dospělosti a stáří. Narušení komunikace získané v dospělém věku -afázie, dysartrie. Příčiny a projevy narušené komunikační schopnosti, logopedická intervence se zaměřením na terapii. Komplexní přístup k dospělé osobě se získanou neurogenní poruchou řeči, zajištění spolupráce se specialisty – neurologie, geriatrie, foniatrie, psychiatrie. Vliv NKS na rodinné prostředí dospělých osob. Zajištění včasné logopedické intervence v rámci resortu zdravotnictví, resortu práce a sociálních věcí. Dopad NKS na kvalitu života dospělého jedince.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (11.10.2020)

 

- zpracování seminární práce - kazuistika osoby se získanou neurogenní poruchou řeči

- zkouška

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK